Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Mediaplanning16937/3370/2425/1/48
Studiegids

Mediaplanning

16937/3370/2425/1/48
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de communicatie als Mediaplanning (niet ingericht vanaf 24-25)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Commerciële communicatie EN eerder ingeschreven voor Public Relations en voorlichting EN eerder ingeschreven voor Exploreer het communicatiewerkveld _A EN eerder ingeschreven voor Researchtechnieken _A EN eerder ingeschreven voor Medialeer.

Korte omschrijving

Welke media moet de adverteerder inschakelen in zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV, bioscoop of video? Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe worden digitale media het best ingeschakeld? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media, dit gecombineerd met inzicht in mediadoelstellingen, worden aangeleerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je stelt een online en offline mediaplan op op basis van een mediakeuzestrategie en rekening houdend met het budget en mediabuying proces.
Je beschrijft de voor- en nadelen van verschillende mediatypes.
Je gebruikt CIM-cijfers over het bereik van mediatypes.

Leerinhoud

deel 1

opfrissing PESO

Media investeringen

CIM onderzoek, begrippen en oefeningen

Dagbladen als reclamemedium

Magazines als reclamemedium

Televisie als reclamemedium 

Radio als reclamemedium 

Bioscoop als reclamemedium

Affichage als reclamemedium

Vertrekbasis voor mediaplanning: berekenen van bereik, GRP, OTS, selectiviteit
Dosering van bereik, frequentie en continuïteit.
Mediakeuze.
Mediabuying.
Mediabegrippen

deel 2

Digital planning

Digital Video
Digital Display
SEM
Sociale media als reclamemedium


Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
Media onder de loep, analyse van de Belgische massamediaVerplicht
  • Auteur: Katheline De Lembre
CM statistieken en mediatarieven. Mediaspecs databaseVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks55,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks45,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks55,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks45,00