Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Digital skills25224/3370/2425/1/21
Studiegids

Digital skills

25224/3370/2425/1/21
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor WS2 Actua in de media OF eerder ingeschreven voor WS2 Actua in de media) EN (eerder ingeschreven voor Communicatietraining Nederlands OF eerder ingeschreven voor Communicatietraining Nederlands) EN (eerder ingeschreven voor Reclame OF eerder ingeschreven voor PR en reputatiemanagement).

Korte omschrijving

In de huidige samenleving kan je als communicatieprofessional niet meer functioneren zonder de nodige digitale vaardigheden. Je moet in staat zijn om sociale media ook voor professionele doeleinden aan te wenden. In de cursus staan we stil bij het digitale landschap en de nieuwe mediamix anno 2024. In een theoretisch gedeelte behandelen we onder meer hoe sociale media onze samenleving en het bedrijfsleven beïnvloeden. We focussen in deze cursus verder op de nieuwste trends in sociale media en bij uitbreiding het volledige digitale landschap.


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze. Je hanteert daarbij de gepaste taal, houding en omgangsvormen.
Je zet digitale vaardigheden in om te netwerken met mensen uit het vakgebied.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je stelt een digitalmedia campagneplan (contentplan) op, op basis van strategische doelstellingen van een klant.
Je creëert social media posts rekening houdend met bedrijfsidentiteit en communicatiedoelstellingen van de klant.

Leerinhoud

  • Geschiedenis van social media en internationaal kader.
  • Het digitale landschap.
  • Belangrijkste sociale media, overzicht en karakteristieken
  • Social media: hoe werkt het?
  • Social media en advertising
  • Wat karakteriseert een sterk digital media-campagneplan?
  • Social media en maatschappelijke effecten, reputatiemanagement, privacy/deontologie
  • Big Data
  • SEO en Google Analytics
  • Digitale media-actualiteit

Studiematerialen (lijst)

Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.