Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Electronics33977/3373/2425/1/06
Studiegids

Electronics

33977/3373/2425/1/06
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • IT & Internet of Things
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Houtven Patrick
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit OLOD heeft als doel je wegwijs te maken in een aantal factoren die van belang zijn bij de keuze of het ontwerp van een sensorsysteem. Er bestaan immers verschillende soorten sensoren op de markt met elk hun specifieke mogelijkheden en/of beperkingen. Aan de hand van eigenschappen en kenmerken van een aantal discrete componenten, welke meestal de basis vormen van een bepaald sensorsysteem, verwerf je inzicht in de werkingsprincipes van belangrijke sensoren die toegepast worden in de industrie en het bedrijfsleven. Sensoren worden vooral gebruikt om fysische grootheden (druk, temperatuur, vochtigheid, lichtsterkte …) te detecteren en zijn van nature uit analoge waarden. Deze analoge waarden moeten geschikt gemaakt worden om aangeleverd te kunnen worden aan een controller- of computersysteem. Dit houdt in dat, afhankelijk van de situatie, ze bijvoorbeeld uit een (groot) aantal andere signalen moeten worden uitgefilterd, op een bepaald spanningsniveau gebracht moeten worden of vergeleken moeten worden met een bepaald referentieniveau. Dit kan gerealiseerd worden via een gepaste interface. Aan de hand van een aantal opampschakelingen al dan niet aangevuld met een aantal specifieke halfgeleidercomponenten verkrijg je een goed inzicht hoe dergelijke interfaces kunnen worden gerealiseerd.
Electronics bereid je in eerste instantie voor op het IoT-traject maar met de opgedane kennis kan je ook in andere trajecten “een woordje meepraten” als het gaat om informatie vergaren en verwerken via sensorsystemen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Ontwerpen
Verklaart de werking van verschillende eenvoudige opampschakelingen.
Ontwerpt een eenvoudige opampschakeling.
Realiseren
Maakt gebruik van een passieve filterschakeling en/of past deze aan.
Voert stroommetingen met multimeter uit.
Voert metingen uit op opampschakelingen (versterkingschakelingen en comparators).
Voert spanningsmetingen uit.
Verklaart de geziene begrippen/specificaties aangaande de analoge verwerking van sensorsignalen.
Simuleert en interpreteert een bodediagram.
Simuleert een elektronische schakeling.
Meet spanningsvormen in functie van de tijd op (geavanceerd).
Maakt gebruik van complexe notatie.
Gebruikt een transistor (BJT en MOSFET) als schakelaar.
Beschrijft de werkingsprincipes van de besproken typen sensoren.
Beschrijft de basisconstructie, eigenschappen en werking van de behandelde elektronische componenten.

Leerinhoud

  • Begrippen aangaande analoge verwerking van sensorsignalen
  • Representatie van overdrachten met frequentiekarakteristieken
  • Signaalbewerking met operationele versterker
  • Halfgeleiders
  • Sensorprincipes

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen96,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Digitaal
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Digitaal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitaal
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd met een maximum van 30 min. toegekend.

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op beide deelexamens "Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken" gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.