Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Electronic systems35491/3373/2425/1/72
Studiegids

Electronic systems

35491/3373/2425/1/72
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • IT & Internet of Things
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vanhulle Geert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De operationele versterker (amplifier) of op-amp is de meest veelzijdige en veel gebruikt lineair integrated circuit. Ze werden oorspronkelijk gebruikt voor wiskundige bewerkingen zoals optellen, aftrekken, integratie en differentiatie. Door het feit dat ze zoveel voorkomen en gebruikt worden is algemene kennis hierover noodzakelijk.
Voor signaalverwerking zijn actieve filters nodig. Filters zijn schakelingen die de mogelijkheid bieden om vanuit een bepaald ingangssignaal bepaalde frequenties te selecteren en deze naar de uitgang door te laten of juist te onderdrukken. Er bestaan 4 typen van actieve filters. Deze zijn de hoogdoorlaat-, laagdoorlaat-, banddoorlaat- en bandsperfilter. Actieve filters kan je opbouwen met RC-schakelingen gecombineerd met op-amps.
Oscillatoren zijn schakelingen die een periodieke golfvorm opwekken om timing, controle of communicatiefuncties te verwezenlijken. Ze worden in nagenoeg alle elektronische systemen gevonden (zowel analoge als digitale systemen) en in meetinstrumenten zoals oscilloscoop en functiegeneratoren.
Tot slot worden principes van communicatiesystemen besproken. Dit zijn systemen die informatie van een bepaald punt overbrengen naar een ander punt. Belangrijk hierbij is dat zich een lange afstand bevindt tussen de twee punten. Sommige categorieën van deze communicatiesystemen zijn radio, televisie, telefonie, radar, digitale data, … Binnen deze cursus worden AM en FM communicatiesystemen besproken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Ontwerpen
Beschrijft het principe van AM- FM- en PM-modulatie
Beschrijft methoden om het meten van mechanische spanning, druk en beweging te kunnen uitvoeren.
Verklaart de principes van negatieve en positieve terugkoppeling
Verklaart het werkingsprincipe van een regelaar (serieel, shunt of geschakelde regelaar).
Verklaart het werkingsprincipe van een oscillator.
Verklaart het werkingsprincipe van de besproken gelijkrichterschakelingen.
Verklaart de werking van een SCR en triac.
Ontwerpt een nulspanningsschakeling met triac.
Beschrijft hoe hoekmeting kan worden uitgevoerd.
Beschrijft het principe van een superheterodyne ontvanger.
Realiseren
Voert metingen uit op een filter.
Voert metingen uit op een oscillator.
Voert metingen uit op opampschakelingen (filter en oscillatorschakelingen).
Voert metingen uit op gelijkrichterschakelingen.
Stelt een bepaalt type oscillator in (Wienbrug- , LC-oscillator).
Stelt een bepaald type actieve filter in (Laagdoorlaat, hoogdoorlaat, banddoorlaat en bandstop).

Leerinhoud

  • Actieve filterschakelingen
  • Oscillatoren
  • Gelijkrichting
  • Spanningsregelaars (principe serie-, shunt- en geschakelde regelaar)
  • Meten en Regelen (principe hoekmeting, bewegingsmeting)
  • Vermogensregeling (SCR-Triac)
  • Communicatieschakelingen

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen44,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Digitaal
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Digitaal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitaal
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd met een maximum van 30 min. toegekend.


VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op "vaardigheidstoets tijdens de lesweken" gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.