Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Portfolio OHT34089/3374/2425/1/24
Studiegids

Portfolio OHT

34089/3374/2425/1/24
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Onderhoudstechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vangrunderbeek Olivier
Andere co-titularis(sen): De Pauw Erik, Van Riel Karolien, Viroux Ivo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 114,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Project Maintenance.

Korte omschrijving

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:

  • Projectopdracht waarin je jouw competenties, verworven in de eerste drie semesters van de opleiding, interdisciplinair gaat inzetten rond een duurzame bedrijfsopdracht die de realiteit van het toekomstige werkveld benadert en die je net zoals in de beroepspraktijk in teamverband moet aanpakken.
  • Gedurende de projectweek, leer je in groep het project structureel aan te pakken en zal je begeleid worden in het efficiënt communiceren met de verschillende actoren binnen een project en het opzoeken en verwerken van informatie om uiteindelijk te komen tot een eindproduct dat voldoet aan de vooropgestelde eisen.
  • Het is een praktische toepassing in een realistische context van verbindend samenwerken. Hiervoor werk je gedurende de projectweek samen met studenten uit verschillende opleidingen.
  • Ter voorbereiding verwerk je het e-learning pakket rond circulaire economie.


Portfolio:

  • Als toekomstige professional ben je betrokken bij je werk en je wilt goed zijn in je beroepsspecialisme. Succesvolle professionals zijn mensen die naast vakinhoudelijke deskundigheid ook uitstekende soft skills bezitten. Jij zal in dit opleidingsonderdeel jouw professionele sociale vaardigheden en projectvaardigheden toepassen. Je zal zelf verantwoordelijk gesteld worden voor de verzameling van die competenties in een portfolio. Deze sociale professionele vaardigheden zullen aangevuld worden met afstudeer specifieke opportuniteiten afhankelijk van wat er zich vanuit onze beroepscontext rondom ons afspeelt. Zeker is dat een internationale beleving hoog op ons portfolio verlanglijstje staat.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM03: Kwaliteit en maatschappij
Je draagt bij aan het stoppen van niet-duurzame praktijken en het zoeken van alternatieve oplossingen.
Je herkent de basisbeginselen van circulaire economie.
EM04: Analyseren en onderbouwen
Je vat informatie en gegevens met betrekking tot duurzaamheid uit verschillende disciplines samen.
EM06: Gefundeerd kiezen
Je komt tot een gefundeerd oordeel op basis van een brede en afgewogen analyse.
EM09: Communiceren
De student kan het internet en e-mailverkeer op een zakelijk correcte manier gebruiken.
De student kan doeltreffend communiceren over elektromechanische producten en ontwerpen, in een internationale context, in het Nederlands en minstens één andere taal.
De student kan op een professionele wijze deelnemen aan een bedrijfsbezoek.
Je rapporteert mondeling op een heldere, volledige en relevante wijze, zowel intern als extern.
EM10: Samenwerken
Je reflecteert over je functioneren in groep/team.
Je deelt kennis en leerervaringen met anderen, leert van en met anderen.
Je overlegt binnen het team over een taakverdeling.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan kritisch naar zijn/haar eigen duurzaamheidsgedrag kijken met als doel uit fouten te leren en zo als persoon te groeien.
De student kan een project op een projectmatig gestructureerde wijze uitwerken.
Je toont belangstelling voor onderwerpen die buiten je eigen vakgebied vallen en benut deze om je werk te optimaliseren.
EM18: OHT Onderhoudsmanagement
De student kan de management-strategie en -plan van bepaalde onderhoudsmethoden begrijpend verklaren binnen de context van een gegeven bedrijfscultuur.

Leerinhoud

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:

  • Zelfstudiepakket over circulaire economie
  • Tijdens de projectweek ontwikkelt de student, in een interdisciplinaire groep, een diepgaand begrip van de principes van circulaire economie, inclusief de levenscyclus van producten, hergebruik van materialen en duurzame bedrijfsmodellen. Dit omvat het analyseren van bestaande circulaire oplossingen en het begrijpen van de impact op milieu, economie en maatschappij.

Portfolio:

  • Projectvaardigheden: projectdefinitie, plan van eisen, plan van aanpak...
  • Professionele & communicatieve vaardigheden
  • Eventuele beroepseigen events (bedrijfsbezoek, beurs...)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving: Het verplichte studiemateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld. Dit omvat onder andere:

  • Studiewijzer
  • E-learning circulaire economie
  • Opdrachtfiche voor de duurzame bedrijfscase

Portfolio:

  • Het cursusmateriaal en opdrachten worden via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, werfbezoek, beurs...) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren73,00 uren
Werktijd buiten de contacturen41,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken11,25Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:
Digitale toets van het zelfstudiepakket circulaire economie.
Voor aanvang van de projectweek.
Eerste examenperiodePortfolio25,00Zie Digitap voor concrete puntenverdeling; evaluatie door lector & peerevaluatie
Eerste examenperiodeProjectopdracht63,75Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:
Permanente evaluatie van het proces en mondelinge presentatie van het eindproduct
Beoordelaar: coach en peers

Toetsing (tekst)

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving - Permanente evaluatieverplichte aanwezigheid tijdens de projectweek en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens alle contactmomenten omdat:
    • je gedurende het hele project intensief in groep samenwerkt, waardoor medestudenten een belangrijke bron van leren zijn
    • deze contactmomenten uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten
    • een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.
  • Bij gewettigde afwezigheid breng je de coach voor aanvang van de projectdag op de hoogte en upload je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
  • Een gewettigde afwezigheid kan je niet inhalen. Bij gewettigde afwezigheden wordt het punt voor het deelexamen ‘Projectopdracht’ (toegekend punt door de coach) bijgevolg pro rata verrekend.
  • Ongewettigde afwezigheid resulteert onmiddellijk in een 0-score voor het deelexamen ‘Projectopdracht’.

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving - Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.

Portfolio - Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de op voorhand gecommuniceerde contactmomenten zoals o.a. events (bedrijfsbezoeken, beurzen...) omdat 1) deze contactmomenten uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten, 2) de onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en een inhaalmoment of evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is en 3) medestudenten een belangrijke bron van leren zijn.
  • Bij onwettige afwezigheid krijg je een 0-score voor de projectopdracht.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.

Portfolio - Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.