Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Energetisch ontwerpen 134100/3375/2425/1/03
Studiegids

Energetisch ontwerpen 1

34100/3375/2425/1/03
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Thijs Alain
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Zou jij de als energieverantwoordelijke van een bedrijf een nieuwe installatie met mogelijk hoog energetisch verbruik goedkeuren?
Als energieverantwoordelijke ga je ongetwijfeld betrokken worden in het beslissingsproces en goede beslissingen vereisen nu eenmaal een goede kennis van zake.
Willen we daarom dat je expert wordt in elektrisch/energetisch ontwerpen?
Neen !

We willen wel:
- dat je van zoveel mogelijk onderwerpen basiskennis hebt;
- dat je van deze onderwerpen geen "schrik" hebt om - indien je job dit vereist - jou verder te verdiepen;
- dat je weet hoe je controleberekeningen kan maken;
- dat je weet hoe je een elektrisch schema moet lezen of opstellen;
- …
- … kortom dat je een breeddenkende manier van denken krijgt door inzicht.

We gaan daarom verschillende (elektrische) onderwerpen starten vanuit een theoretische benadering en deze verder aanvullen met de praktische aspecten (berekeningen, schema's, plannen, …).

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. CONCEPTUELE ANALYSE
De student kan eigenschappen die vermeld staan op een kenplaat van een elektromotor interpreteren en begrijpen.
02. CONCEPTKEUZE
De student kan zich oriƫnteren in de wetgeving ivm brandgedrag van kabel.
03. ONTWERP
De student is vertrouwd met de nodige technieken voor de opbouw van een industriƫle installatie.
De student kan de verschillende types kabels herkennen, de nodige selectie maken en de benodigde kabeldoorsnede bepalen.
04. INSTALLATIE
De student is in staat een selectie te maken van schakel- en beveiligingsapparatuur bij elektrische leidingen en motoren in functie van het gebruik en de toepassing.
05. EXPLOITATIE
De student is in staat om een industrieel elektrisch schema te lezen en te begrijpen.
De student heeft kennis van de uitwendige invloeden gespecificeerd in het AREI.
De student is in staat de gevaren van elektriciteit op het menselijk lichaam in te schatten.
De student is in staat om een industrieel elektrisch schema te lezen en te begrijpen.

Leerinhoud

  • Wetgeving: AREI, normering, …
  • Elektrische woordenschat / belangrijkste elektrische componenten
  • Compensatie van reactieve energie gekoppeld aan economische begrippen
  • Risico Analyse(s) van een elektrische installatie
  • Lezen van een elektrisch schema
  • Vermogenbilan lezen en opstellen
  • Opbouw van een elektrische installatie (HS/ALSB/Verdeelborden/UPS/genset, …)
  • Eplan

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, werfbezoek, ...) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.
  • Eigen laptop met software Eplan (Eplan-software gratis te verkrijgen via Eplan). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges39,00 uren
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitale evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitale evaluatie

Toetsing (tekst)

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.