Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Projectmodule35055/3375/2425/1/75
Studiegids

Projectmodule

35055/3375/2425/1/75
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vanbrabant Bart
Andere co-titularis(sen): De Pauw Erik, Van Riel Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:

  • Projectopdracht waarin je jouw competenties, verworven in de eerste drie semesters van de opleiding, interdisciplinair gaat inzetten rond een duurzame bedrijfsopdracht die de realiteit van het toekomstige werkveld benadert en die je net zoals in de beroepspraktijk in teamverband moet aanpakken.
  • Gedurende de projectweek, leer je in groep het project structureel aan te pakken en zal je begeleid worden in het efficiënt communiceren met de verschillende actoren binnen een project en het opzoeken en verwerken van informatie om uiteindelijk te komen tot een eindproduct dat voldoet aan de vooropgestelde eisen.
  • Het is een praktische toepassing in een realistische context van verbindend samenwerken. Hiervoor werk je gedurende de projectweek samen met studenten uit verschillende opleidingen.
  • Ter voorbereiding verwerk je het e-learning pakket rond circulaire economie.

Projectmodule:

  • Tijdens dit vak worden bedrijfsbezoeken gepland al dan niet gekoppeld aan een opdracht. Tijdens de bedrijfsbezoeken is het de bedoeling de student kennis te laten maken met concrete, bestaande grote installaties, om hen in aanraking te laten komen met de verschillende aspecten en de grootschaligheid van industriële activiteiten en het energiegebruik dat daarmee gepaard gaat.
  • Naast de bedrijfsbezoeken moeten de studenten ook in groep een antwoord bieden op een door de industrie of organisatie aangereikt energetisch probleem. Studenten moeten hun oplossing neerschrijven in een rapport en mondeling verdedigen of toelichten in aanwezigheid van het bedrijf.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. CONCEPTUELE ANALYSE
De student is in staat een conceptuele analyse uit te werken van een eenvoudig industrieel probleem.
Je vat informatie en gegevens met betrekking tot duurzaamheid uit verschillende disciplines samen.
Je komt tot een gefundeerd oordeel op basis van een brede en afgewogen analyse.
03. ONTWERP
De student is in staat om via bezoeken aan industriële installaties gerichte vragen over de gebruikte ontwerpen te beantwoorden waarbij opzoekwerk en kennis van andere opleidingsonderdelen noodzakelijk is.
04. INSTALLATIE
De student is in staat om via bezoeken aan industriële installaties gerichte vragen over deze installaties te beantwoorden waarbij opzoekwerk en kennis van andere opleidingsonderdelen noodzakelijk is.
05. EXPLOITATIE
De student is in staat om via bezoeken aan industriële installaties gerichte vragen over de exploitatie van deze installaties te beantwoorden waarbij opzoekwerk en kennis van andere opleidingsonderdelen noodzakelijk is.
06. VERBETERING
De student is in staat om een eenvoudig industrieel probleem te verbeteren op energetisch vlak.
De student is in staat om via bezoeken aan industriële installaties gerichte vragen over mogelijke verbeteringen te beantwoorden waarbij opzoekwerk en kennis van andere opleidingsonderdelen noodzakelijk is.
08. ENERGIEBEHEER
De student is in staat om de reeds verworven vakkennis en vaardigheden op een doelgerichte wijze toe te passen in kleine lab-, studie- en praktijkopdrachten.
De student is in staat om via bezoeken aan industriële installaties gerichte vragen over energiebeheer te beantwoorden waarbij opzoekwerk en kennis van andere opleidingsonderdelen noodzakelijk is.
09. PROJECTMANAGEMENT
De student is in staat om het eigen werk en dat van zijn team te organiseren rekening houdend met de beschikbare middelen en tijd, inclusief het opsporen van de nodige informatie mbt de vraagstelling.
Je splitst een complex probleem op in deelstappen en pakt elke stap afzonderlijk aan.
10. TEAMPLAYER
De student kan een energetisch project op een projectmatig gestructureerde wijze uitwerken.
Je deelt kennis en leerervaringen met anderen, leert van en met anderen.
Je overlegt binnen het team over een taakverdeling.
11. COMMUNICATIE
De student kan het internet en e-mailverkeer op een zakelijk correcte manier gebruiken.
De student kent de belangrijkste aandachtspunten om een professionele presentatie voor een publiek brengen.
De student kan een professioneel rapport opstellen.
De student kan een professionele presentatie voor een publiek brengen.
De student kan nagenoeg foutloos verslagen, rapporten en teksten schrijven en weet welke hulpmiddelen hij/zij kan inzetten om dit doel te bereiken.
De student kan op een professionele wijze deelnemen aan een vergadering als voorzitter, secretaris en/of gewone deelnemer.
De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, schriftelijk correct communiceren inclusief het gebruik van Nederlandse technische vaktermen met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/medewerkers.
De student kan doeltreffend communiceren over energie gerelateerde producten en ontwerpen, in een internationale context, in het Nederlands en minstens één andere taal.
Je rapporteert mondeling op een heldere, volledige en relevante wijze, zowel intern als extern.
12. LEVENSLANG LEREN
De student kent de belangrijkste aandachtspunten om zijn tijdsplanning efficient en effectief te beheren en getuigt van een grote mate van zelforganisatie.
De student begrijpt dat het levenslang leren een echte noodzaak is om zich verder te ontwikkelen in de wereld van het energiemanagement.
De student kan kritisch reflecteren over een energetisch vraagstuk en de mogelijke negatieve maatschappelijke impact ervan.
De student kan kritisch naar zijn/haar eigen energetisch gedrag kijken met als doel uit fouten te leren en zo als persoon te groeien.
Je draagt bij aan het stoppen van niet-duurzame praktijken en het zoeken van alternatieve oplossingen.
Je toont belangstelling voor onderwerpen die buiten je eigen vakgebied vallen en benut deze om je werk te optimaliseren.
Je reflecteert over je functioneren in groep/team.
13. VOORBEELDFUNCTIE
Je herkent de basisbeginselen van circulaire economie.

Leerinhoud

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:

  • Zelfstudiepakket over circulaire economie
  • Tijdens de projectweek ontwikkelt de student, in een interdisciplinaire groep, een diepgaand begrip van de principes van circulaire economie, inclusief de levenscyclus van producten, hergebruik van materialen en duurzame bedrijfsmodellen. Dit omvat het analyseren van bestaande circulaire oplossingen en het begrijpen van de impact op milieu, economie en maatschappij.

Projectmodule:

  • Bedrijfsbezoeken
  • Het in groep oplossen van energie gerelateerde probleemstellingen aangereikt door bedrijven en organisaties
  • Ondernemerschap binnen een aangereikte probleemstelling uitwerken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving: Het verplichte studiemateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld. Dit omvat onder andere:

  • Studiewijzer
  • E-learning circulaire economie
  • Opdrachtfiche voor de duurzame bedrijfscase

Projectmodule:

  • Het cursusmateriaal en opdrachten worden via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, werfbezoek, beurs...) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren107,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken7,50Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:
Digitale toets van het zelfstudiepakket circulaire economie.
Voor aanvang van de projectweek.
Eerste examenperiodeProjectopdracht42,50Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving:
Permanente evaluatie van het proces en mondelinge presentatie van het eindproduct
Beoordelaar: coach en peers
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Projectmodule: Zie Digitap voor concrete puntenverdeling

Toetsing (tekst)

 Duurzaamheidsproject Industrie & Omgevingen- Eemalige toets tijdens de lesweken over het zelfstudiepakket circulaire economie
  • Bij gewettigde afwezigheid moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Bij ‘gevolgen’ kies je ‘inhaalexamen WEL aanvragen’ . De datum van het inhaalmoment wordt later gecommuniceerd. Aangezien het voltooien van de e-learning ‘circulaire economie’ een noodzakelijke voorbereiding vormt op het uitwerken van de projectopdracht, zal het inhaalexamen ook plaatsvinden vóór aanvang van de projectweek.
  • Bij ongewettigde afwezigheid krijg je een 0-score voor dit deelexamen.
Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving - Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid tijdens de projectweek en bijhorende consequenties
  •  Aanwezigheid is verplicht tijdens alle contactmomenten omdat:
    • je gedurende het hele project intensief in groep samenwerkt, waardoor medestudenten een belangrijke bron van leren zijn
    • deze contactmomenten uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten
    • een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.
  • Bij gewettigde afwezigheid breng je de coach voor aanvang van de projectdag op de hoogte en upload je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
  • Een gewettigde afwezigheid kan je niet inhalen. Bij gewettigde afwezigheden wordt het punt voor het deelexamen ‘Projectopdracht’ (toegekend punt door de coach) bijgevolg pro rata verrekend.
  • Ongewettigde afwezigheid resulteert onmiddellijk in een 0-score voor het deelexamen ‘Projectopdracht’.

Duurzaamheidsproject Industrie & Omgeving - Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.

Projectmodule - Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de op voorhand gecommuniceerde contactmomenten zoals o.a. bedrijfsbezoeken en groepswerk omdat 1) deze contactmomenten uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten, 2) de onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en een inhaalmoment of evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is en 3) medestudenten een belangrijke bron van leren zijn.
  • Bij onwettige afwezigheid krijg je een 0-score voor de projectopdracht.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je krijgt dan, indien organisatorisch mogelijk, een vervangopdracht. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van de vervangopdracht vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.

Projectmodule - Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Groepswerk: De groep is verantwoordelijk voor het tijdig indienen. Het laattijdig (na de deadline) indienen van opdrachten resulteert in een 0-score voor die opdracht.
  • Individueel werk: Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.