Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Big-Dataverwerking 335058/3375/2425/1/80
Studiegids

Big-Dataverwerking 3

35058/3375/2425/1/80
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van de Peer Filip
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Big-Dataverwerking 1 OF eerder ingeschreven voor Big Data verwerking A OF eerder ingeschreven voor Energiebeheer A.

Korte omschrijving

De energiemanager van de toekomst komt zonder twijfel met grote hoeveelheden data in contact, waar hij de juiste conclusies uit moet kunnen trekken om eventuele acties op te baseren.

Afhankelijk van de toepassing bestaan hier specifieke programma's voor, maar al te dikwijls dient de energiemanager zelfredzaam te zijn in deze digitale wereld.

Hij zal zelf in staat moeten zijn om data te verwerken, analyseren, en hiermee andere apparaten, sensoren, actuatoren en programma's aan te sturen.

Een inzicht in de beginselen van programmeren is hiervoor noodzakelijk, of het nu over macro's in Excel gaat, over python, javascript, SQL of enige andere programmeertaal waar de industrie zich van bedient.

We maken van de energiemanager geen programmeur, maar na het meegeven van de noodzakelijke basis leren we hem veeleer opzoeken, aanpassen, inpassen, van bestaande code -die alomtegenwoordig op het net te vinden is- en tegenwoordig zelfs door ChatGPT of andere AI's word aangeleverd. Je plan leren trekken in een eindeloos oerwoud van gegevens, zowel wat data als programmeertalen of -tools betreft, maakt van de energiemanager een doe-het-zelver, daar waar geen pasklare antwoorden bestaan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. CONCEPTUELE ANALYSE
De student is in staat om zelfredzaam te zijn in het schrijven van programmeercode zonder voorkennis, door de beschikbare online bronnen juist in te zetten.
02. CONCEPTKEUZE
De student heeft een overzicht over de verschillende programmeertalen die de dag van vandaag, en in een IoT- en energiecontext, gebruikt worden.
03. ONTWERP
De student kan basismacro's binnen Excel schrijven, om automatische taken op de gegevens uit te voeren.
De student heeft notie van SQL en kan zoekopdrachten in SQL uitvoeren, om een database te ondervragen.
De student beheerst de volledige basis van Python en kan hierin zelfstandig code schrijven.
08. ENERGIEBEHEER
De student weet hoe Python toegepast moet worden om grote databestanden te bewerken/analyseren.

Leerinhoud

  • Basis en ontstaansreden van programmeertalen. Een overzicht en waar wordt wat gebruikt.
  • De student leert de basis van programmeren binnen Python: variabelen en hun verschillende dataformaten, lussen, tellers, en andere basisvaardigheden.
  • Wanneer gebruiken we een spreadsheet, en wanneer een database.
  • Macro's in Visual Basic binnen Excel, ter verwerking van grote hoeveelheden data.
  • SQL voor het 'ondervragen' van databases.
  • Python routines voor het analyseren van grote hoeveelheden data.
  • ...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • De nodige accounts op softwaretoepasingen worden door de lector aangeleverd.
  • Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Digitale evaluaties en opdrachten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Digitale evaluatie

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie tijdens de contactmomenten

  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.