Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab 1 A39727/3376/2425/1/30
Studiegids

Brand DesignLab 1 A

39727/3376/2425/1/30
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Druyts Stijn
Andere co-titularis(sen): Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 153,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit olod maak je gedurende 3 volledige lesweken kennis met de basisbeginselen van branding, verwerf je inzicht in verschillende types merkidentiteiten en leer je onderwerpen onderzoeken. Via een creatief proces ontwikkel je verschillende interessante concepten om een doelgroepgerichte boodschap te visualiseren. Deze grafische uiting maak je digitaal verder op volgens de regels van de kunst en presenteer je op een visueel aantrekkelijke en inhoudelijk onderbouwde manier.

De software m.b.t. dit lab wordt via blended learning aangeboden; je verwerkt de leerstof zelfstandig voorafgaand aan de les zodat je concreet aan de slag kan met je lab(opdrachten) tijdens de contactmomenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je past onderzoeksmethodes en -tools eigen aan het Lab toe om een specifieke doelgroep in kaart te brengen.
Je identificeert de kenmerken van een doelgroep die bepalend zijn voor de vormgeving en functionaliteiten van een multimediaproduct eigen aan het Lab.
Explore
Je past creatieve denktechnieken en methoden toe om tot ideeën te komen binnen de context van het Lab.
Je visualiseert je ideeën aan de hand van analoge en digitale methoden eigen aan het Lab.
Je creeërt meerdere variaties op een idee door te spelen met de basis design principes eigen aan het Lab.
Materialize
Je realiseert een eenvoudige mediaoplossing die voldoet aan een aantal technische en vormgeeflijke eisen.
Communiceren
Je past je kennis van de Nederlandse taal grammaticaal correct toe zonder spellingsfouten.

Leerinhoud

Tijdens de 3 lesweken komen volgende onderwerpen aan bod:

  • Oriëntatie in marketing, branding en brand design
  • Onderzoeken van een onderwerp
  • Doelgroepen en merkidentiteiten
  • Positionering
  • Adobe Illustrator (basis)
  • Adobe Photoshop (basis)
  • Basiselementen van grafische vormgeving
  • Conceptontwikkeling
  • Conceptvisualisatie
  • Motiveren van concept en ontwerpbeslissingen
  • Gebruikerstesten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen47,00 uren
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen