Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab II A39754/3376/2425/1/75
Studiegids

Motion DesignLab II A

39754/3376/2425/1/75
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 1 sem 2: BDL, IDL, MDL
    • Lab jaar 1 sem 2: BDL, MDL, PDL
    • Lab jaar 1 sem 2: IDL, MDL, PDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Backaert Michael, Beyers Aaron, Delafortry Lina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit olod maak je kennis met toepassingen van video, motion design en infographics die ingezet worden voor communicatie en promotie. Je leert de basisbeginselen van videografie, ontwerpt grafische animaties en bewerkt audiovisueel materiaal tot een aantrekkelijk geheel. Aan de hand van wekelijkse coachings in kleine groepen werk je aan audiovisuele projecten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je identificeert de kenmerken van een opdrachtgever die bepalend zijn voor de vormgeving en functionaliteiten van een multimediaproduct eigen aan het Lab.
Je leidt de vormgeefelijke eisen en technische specificaties voor een mediaoplossing af uit een opdrachtstelling.
Explore
Je genereert meerdere concepten die aan de opdrachtstelling voldoen.
Je weegt verschillende concepten tegenover elkaar af op basis van de vormgeefelijke eisen en technische specficaties.
Materialize
Je verzamelt input van anderen om je ontwerp te verbeteren.
Je levert een finaal prototype op dat voldoet aan de vormgeefelijke eisen en technische specificaties.
Je past je softwarekennis eigen aan het lab correct toe bij het ontwerpen van een prototype.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Basisprincipes bij het hanteren van een videocamera
  • Basis belichtingsprincipes bij video
  • Kwaliteitsvolle audio opnames maken en bewerken
  • Basisprincipes van videomontage
  • Storytelling voor video
  • Storyboarding bij video
  • Grafisch verantwoorde bewegende composities (motion graphics): lower thirds, geanimeerde titles & key words, logo-animatie
  • Visuele effecten: tracking, exploded view en kleurcorrecties

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen