Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Interface DesignLab 2 A39731/3376/2425/1/69
Studiegids

Interface DesignLab 2 A

39731/3376/2425/1/69
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 1 sem 2: BDL, IDL, MDL
    • Lab jaar 1 sem 2: BDL, IDL, PDL
    • Lab jaar 1 sem 2: IDL, MDL, PDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verreth Marijke
Andere co-titularis(sen): Vanhaeren Bram
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 165,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod breid je je kennis uit van een eenvoudige interacties naar meer complexe interacties. Je verbreedt je kennis op vlak van de interface lab design principes; prototyping. Aan het einde van dit lab kan je een meer complexe en responsive website/applicatie opleveren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je identificeert de kenmerken van een opdrachtgever die bepalend zijn voor de vormgeving en functionaliteiten van een multimediaproduct eigen aan het Lab.
Je leidt de vormgeefelijke eisen en technische specificaties voor een mediaoplossing af uit een opdrachtstelling.
Explore
Je genereert meerdere concepten die aan de opdrachtstelling voldoen.
Je weegt verschillende concepten tegenover elkaar af op basis van de vormgeefelijke eisen en technische specficaties.
Materialize
Je verzamelt input van anderen om je ontwerp te verbeteren.
Je levert een finaal prototype op dat voldoet aan de vormgeefelijke eisen en technische specificaties.
Je past je softwarekennis eigen aan het lab correct toe bij het ontwerpen van een prototype.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Je doorloopt opnieuw de stappen van de design thinking methodologie
  • en maakt gebruik van doorgedreven doelgroepen-analyse.
  • De interacties - dus ook het UX-UI design proces - worden complexer
  • en je leert hoe professionals hiermee omgaan.
  • In je prototype maak je binnen dit lab gebruikt van je nieuw verkregen kennis uit het vak Interface software.
  • Je wordt tijdens dit lab gecoacht in je creatief denkvermogen maar ook in je onderzoeksvaardigheden en het proces.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen117,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen