Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Publication Essentials36663/3376/2425/1/32
Studiegids

Publication Essentials

36663/3376/2425/1/32
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, PDL
    • Lab jaar 2 sem 3: IDL, PDL
    • Lab jaar 2 sem 3: MDL, PDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Print & Creation
    • Print & Creation + Print & Publishing
    • Print & Publishing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Vuyst Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit olod is een onderliggend vak van Publication DesignLab III dat een combinatie is van theorie en opdrachten die nauw aansluiten bij de realiteit in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je brengt de evolutie van de grafische vormgeving (kleur, beeld, layout, typografie, doelgroep, stijl) in verband met actuele voorbeelden en/of je eigen ontwerp.
Je herkent en benoemt belangrijke ontwerpers, stijlen en hoogtepunten uit de geschiedenis van de grafische vormgeving.
Je interpreteert en gebruikt typografische begrippen op een correcte manier, zowel op micro- als macroniveau (terminologie, classificatie, letterkeuzes, …).
Explore
Je onderscheidt de verschillende keuzes (op vlak van papier, afwerking, druktechnieken) die kunnen gemaakt worden op productieniveau.
Je experimenteert met de basisprincipes van compositie bij het ontwerpen van meer complexe printmedia producten voor een specifieke doelgroep.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • Hoe zorg je ervoor dat een letter leesbaar blijft op print en op scherm
  • Basis colormanagement
  • Welke print/druktechniek gebruik je het best bij een opdracht
  • Je wordt ondergedompeld in de wereld van boeken-, magazine- en krantenlayout zowel het creatief als technisch proces
  • Leren analyseren wat “goede” en “slechte” vormgeving is
  • Wat is vormgeving? Wie zijn de pioniers – typedesigners,…
  • Wat is een grid, hoe passen we dit toe en waarom is het zo belangrijk binnen publication design
  • Eerste kennismaking met het werkveld
  • Praktische zaken die komen kijken bij het maken van offertes en facturen als zelfstandig vormgever

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00Digitaal
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Digitaal

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen