Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand Concept & Storytelling36639/3376/2425/1/89
Studiegids

Brand Concept & Storytelling

36639/3376/2425/1/89
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, IDL
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, MDL
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, PDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Brand
    • Brand + Pack
    • Pack
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Goedemé Lien
Andere co-titularis(sen): Claes Saar
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit olod focussen we op concepten bedenken en storytelling. Een concept is een idee dat de basis vormt van de doelstellingen die je wil behalen. Concepten worden uitgewerkt tot verhalen waarmee we een merkidentiteit of campagne opbouwen. Met behulp van narratieve technieken trek je de aandacht van je doelpubliek. Op het einde van de rit beheers je de kracht van letters en kan je deze inzetten om met tekst je beeld te versterken. Je leert ook meer aandacht hebben voor de nauwkeurigheid van je taalgebruik.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Explore
Je gebruikt narratieve technieken om een merkenidentiteit uit te bouwen.
Je weet je tekst af te stemmen op het doelpubliek en het communicatiekanaal.
Je versterkt de impact van een beeld door de toevoeging van tekst.
Je experimenteert met het bedenken van concepten voor een specifieke klant.
Communiceren
Je past je kennis van de Nederlandse taal grammaticaal correct toe zonder spellingsfouten. 
Je past strategieën toe om te waken over nauwkeurigheid en kwaliteit van alle tekst in je media-uitingen en specificaties.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Storytelling
  • Copywriting voor PR, direct marketing, social media, ...
  • Creatief met taal
  • Verhalend schrijven
  • Bedrijfs- en marketingcommunicatie
  • Tone of voice
  • Concepten verwoorden
  • Bedrijfs- en marketingcommunicatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen