Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand Essentials36636/3376/2425/1/84
Studiegids

Brand Essentials

36636/3376/2425/1/84
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, IDL
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, MDL
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, PDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Brand
    • Brand + Pack
    • Pack
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Listhaeghe Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij dit olod zoem je verder in op het campagne- en communicatie-aspect van branding en marketing. Je leert welke technieken, formats en media frequent door reclamemakers gehanteerd worden en hoe reclamecampagnes geboekt worden.
De theorie wordt tijdens de hoorcolleges steeds geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk/actualiteit, waarna je via opdrachten actief wordt aangespoord om je inzicht in de leerstof toe te passen en mee de actualiteit te betrekken.

Door deze leerstof krijg je een beter inzicht in de mechanismen achter de reclame, waardoor je ook gerichter aan opdrachten kan werken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je definieert en begrijpt de basisbegrippen ivm communicatieproces, -vormen en -middelen.
Je vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten.
Je interpreteert de kenmerken van een opdrachtgever die bepalend zijn voor de vormgeving en functionaliteiten van een multimediaproduct eigen aan het Lab.
Je interpreteert de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit die bepalend zijn voor de vormgeving en functionaliteiten van een multimediaproduct eigen aan het Lab.
Professionaliseren
Je brengt je visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier.
Communiceren
Je weet wanneer welke communicatie-uitingen kunnen ingezet worden i.f.v. een opdracht.
Je onderbouwt je keuze en/of combinatie van communicatie-uitingen in functie van een specifieke opdracht.
Samenwerken
Je neemt je verantwoordelijkheden op binnen het team.

Leerinhoud

In dit olod komen volgende thema's aan bod:

  • hoe werkt reclame
  • basisbegrippen en positie van reclame binnen de marketing- en communicatiemix
  • welke media-uitingen bestaan er en hoe kiezen (mediamix)
  • wat is interactieve marketing, content marketing, direct (e)marketing, PR, ...
  • consumentengedrag (customer journey, van prospect tot ambassadeur, ...)
  • situatieanalyse, doelstellingen en strategie, segmenteren en positioneren, ... 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen