Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Interface DesignLab III35133/3376/2425/1/04
Studiegids

Interface DesignLab III

35133/3376/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, IDL
    • Lab jaar 2 sem 3: IDL, MDL
    • Lab jaar 2 sem 3: IDL, PDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Creative Coding
    • Creative Coding + Visual Interaction
    • Visual Interaction
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Aerschot Wim
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Van de Velde Judith, Vanhaeren Bram
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coding Intermediate EN simultaan te volgen met Interface Design Essentials.

Korte omschrijving

Vertrekkende vanuit de basiskennis uit eerdere labs waar we vooral de focus legden op het onderzoeken van wie de gebruiker precies is, gaan we in dit olod de focus vooral leggen op de User Interface (UI).

Aan de hand van een “Location Based Game” gaan we een User Experience (UX) creëeren die het ganse spectrum aftast van “GOOD” UI tot DARK UX waardoor we een diepere kennis zullen opdoen van alle do’s en dont’s binnen het ganse UX/UI verhaal.

Dit gaat natuurlijk hand in hand met het exploreren van de verschillende technologieën die aanwezig zijn in een mobile device. We onderzoeken ook welke technologie op welk moment in de game te benutten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je benadert een opdracht/briefing als een communicatievraagstuk waarbij jij de eisen en wensen van de opdrachtgever en eindgebruiker inventariseert en bijkomende vragen m.b.t. een mediaoplossing definieert.
Explore
Je vertaalt de eisen en wensen van de opdrachtgever en eindgebruiker volgens de basis design principes om tot een gepaste technische en vormelijke oplossing te komen.
Materialize
Je voert zelfstandig testen uit waarbij je alle stakeholders betrekt en de resultaten analyseert om de kwaliteit van je mediaoplossing te verbeteren.
Professionaliseren
Je reflecteert op jouw individuele vaardigheden qua plannen en organiseren van een projectopdracht binnen dit Lab en besluit voor jezelf waar je positieve - en werkpunten liggen.
Communiceren
Je verduidelijkt je ideeën en motiveert daarbij je ontwerpkeuzes aan anderen tijdens feedback- en presentatiemomenten.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Ontdekken en gebruik maken van de verschillende functionaliteiten van je smartphone  (GEO, GYRO, CAMERA) om interacties te bekomen of beïnvloeden.
  • Ontwerpen van een UI aan de hand van Kleur, Typografie en Userflow.
  • Ontwerpen van dark UX en toegepast op UI aan de hand van Kleur, Typografie en Userflow binnen het game design
  • Userflow toegepast op een Location Based Game
  • Introductie tot de principes van Game design mechanics
  • Kennismaking met Scrum als framework voor samenwerken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen198,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen