Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab IV - Pack36634/3376/2425/1/16
Studiegids

Brand DesignLab IV - Pack

36634/3376/2425/1/16
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: BDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Brand + Pack
    • Pack
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Debeuf Ann
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Claes Saar, Druyts Stijn, Hendrickx Sanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Packaging Technics.

Korte omschrijving

Binnen dit olod ontwikkelen we complexere kartonverpakkingen vertrekkende vanuit de inhoud en het creatieve concept. Enerzijds houden we rekening met facetten zoals bescherming, duurzaamheid, user experience en gebruiksvriendelijkheid van onze verpakkingen. Anderzijds focussen we ook op het creatieve concept van de verpakking en het toepassen van een bestaande branding. Creativiteit, grafische vormgeving, ruimtelijk inzicht en technische know-how gaan hier hand in hand.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert zelfstandig de bredere context van de opdracht volgens de methodieken eigen aan het traject.
Explore
Je past de ontwerpmethodes eigen aan het traject toe op het ontwerpvraagstuk om tot een basisprototype te komen waarbij je rekening houdt met de gewenste functionaliteit en eisen/verwachtingen van de opdrachtgever en eindgebruiker.
Materialize
Je bouwt meerdere testfasen in je ontwerpaanpak in die bijdragen aan de kwaliteit van je mediaoplossing binnen dit specifiek traject.
Professionaliseren
Je past je inzichten op vlak van planning- en organisatievaardigheden toe tijdens een opgelegde projectopdracht.
Communiceren
Je presenteert de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens de presentatie van een projectopdracht.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Structureel design
  • 3-D inzicht
  • Prototyping met karton
  • Ontwerpen volgens technisch plan
  • Usability, user experience, ...
  • Branding van verpakkingen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, labspecifieke software, digitale prints en basis tekenmateriaal.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen72,00 uren
Werktijd buiten de contacturen162,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen