Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab IV - 2D Motion Graphics 38183/3376/2425/1/11
Studiegids

Motion DesignLab IV - 2D Motion Graphics

38183/3376/2425/1/11
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • 2D
    • 2D + 3D & Video
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rubberecht Pieter
Andere co-titularis(sen): Backaert Michael, Joosen Isabelle, Peeters Andreas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Software 2D Motion Graphics .

Korte omschrijving

Binnen dit olod maak je kennis met toepassingen van 2D-animatie die ingezet worden ter communicatie en promotie. Je ontwerpt grafische 2D-animaties en bewerkt audiovisueel materiaal tot een aantrekkelijk geheel. Aan de hand van wekelijkse consulten werk je aan je 2D-animaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je ontwerpt een unieke, duidelijke en herkenbare set iconen voor een specifieke doelgroep binnen een consistente visuele stijl. 
Je implementeert motion design principes en bewegingskwaliteiten van het onderwerp effectief en technisch vaardig. 
Explore
Je creëert een opvallend, dynamische en helder verhaal binnen de beperkingen van een square socialemedia-animatie. 
Je creëert een helder, dynamisch en wervend verhaal binnen de beperkingen van een verticale socialemedia-animatie. 
Je past storytellingtechnieken en visuele communicatietechnieken toe om informatie over te brengen in explainer video's. 
Je creëert een consistente visuele stijl voor figuren, objecten en decors, rekening houdend met de eisen van de opdrachtgever en eindgebruiker. 
Je produceert unieke karakteranimaties met specifieke bewegingskwaliteiten binnen de context van een explainer. 
Je raadpleegt verschillende bronnen op vormgevings- en technisch vlak over 2D-animatietechnieken. 
Je creëert realistische en overtuigende karakteranimaties op basis van bewegingskwaliteiten van personen en objecten. 
Materialize
Je verbetert de kwaliteit van je mediaoplossingen op basis van een iteratieve ontwerpaanpak.
Je creëert een kwaliteitsvolle audiomix met passende muziek, geluidseffecten en een duidelijke voice-over. 
Je creëert een impactvolle en commercieel inzetbare explainer video van hoog technisch niveau. 
Je realiseert een technisch hoogstaand en visueel consistent motion design binnen de beperkingen van een verticale socialemedia-animatie. 
Je integreert 2D karakteranimaties met live video, aan de hand van technieken zoals tracking, rotoscoping en VFX. 
Je creëert een technisch correcte character rig van je eigen unieke karakters volgens de professionele standaarden. 
Professionaliseren
Je ontwikkelt een explainer video aan de hand van een professionele workflow. 
Communiceren
Je neemt een live publiek mee doorheen de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens een overtuigende presentatie van een projectopdracht.
Je documenteert je ontwerpproces, intentionele keuzes, feedback en kritische reflectie. 

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod in praktijkgerichte projecten:

  • Ontwikkelen van dynamische icoon-animaties
  • Karakter design en karakter animatie
  • Infografische animatie
  • Ontwikkelen van een explainer animatie
  • Mixed Media: creatieve integraties van 2D animaties en video
  • (Visuele) storytelling
  • Professioneel presenteren van een eindproduct

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, software plugins, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen72,00 uren
Werktijd buiten de contacturen162,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen