Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
E-commerce/236813/3377/2425/1/81
Studiegids

E-commerce/2

36813/3377/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Bie Dave
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 02.12.2024 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 77,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Deze cursus biedt studenten zonder technische achtergrond een inleiding tot de verschillende aspecten van een e-commerce bedrijf. Studenten leren essentiële concepten kennen, waaronder e-business, e-commerce en e-marketing. Ze ontwikkelen de vaardigheden om een een technische infrastructuur op te zetten en effectieve marketingstrategieën toe te passen. Casestudies van succesvolle e-commerce bedrijven worden geanalyseerd. Deze cursus bereidt studenten voor op het starten van een eigen e-commerce bedrijf of het vervullen van e-commerce gerelateerde functies.

Begincompetenties (tekst)

Elementaire kennis het Office pakket (zie opleidingsonderdeel Digital Skills I en II)

Kennis van marketing (zie opleidingsonderdeel Hospitality Marketing)

Kennis van Engels (cursussen en materiaal in het Engels)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Informatieverwerking / ICT
De student beoordeelt kritisch een website.
De student stelt een Internet Project Plan op.
De student maakt een prototype van een website waarin een aantal basisprincipes van usability en webstandaarden zijn verwerkt (Wireframe).
De student maakt een eenvoudige website m.b.v. een online html editor.
De student beoordeelt de kwaliteit en betrouwbaarheid van een website.
De student stelt een online marketing plan op.

Leerinhoud

Het studiemateriaal is in het Engels. Volgende thema's komen aan bod:

Inleiding in e-business

  • Onderzoek naar internet- en e-business trends
  • Opbouw en beoordeling van websites
  • Usability

Internet Project Plan: van concept tot realisatie

  • Analyse, beeldvorming en planning
  • Doel en doelgroep omschrijven
  • Content website (teksten die geschikt zijn voor de website)
  • Content Management systeem
  • Functioneel (logisch navigeren op de website), grafisch en technisch ontwerp
  • Standaarden webdesign
  • Promotie van een website
  • Databases en Content Management Systemen
  • SEO & Google Adwords

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Zie Digitap voor meer info.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Zie Digitap voor meer info

Toetsing (tekst)

Studenten schrijven in groep een paper en verdedigen deze mondeling aan de hand van een visuele presentatie. Daarnaast ontwikkelen zij een website (groepswerk).

In de tweede examenperiode schrijft de student een individuele paper en verdedigt deze eveneens mondeling.  De student dient de lector te contacteren op de dag van het inzagerecht (juni) om het onderwerp van de paper en de opdracht te bespreken.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.