Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Rooms Division Management/235396/3377/2425/1/15
Studiegids

Rooms Division Management/2

35396/3377/2425/1/15
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
  • International programmes Business and Law
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 02.12.2024 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

We trachten de studenten een inzicht mee te geven in de grote lijnen van de werking van de afdelingen receptie (front office) en huishouding (housekeeping) in een hotel. Verder worden basisbegrippen en KPI's toegelicht en geoefend zodat de student er verdere inzichten in kan verkrijgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student berekent basis ratio’s en KPI’s past deze toe binnen de kamerafdeling. 
De student herkent en verklaart zogenaamde kritische prestatie indicatoren (KPI's).
De studenten benoemt en schetst verschillende reserveringssystemen en hoe deze impact hebben op de kamerafdeling en het hotel.
De student stelt uurroosters op voor het personeel van de kamerafdeling. 
De student benoemt verschillende type hotels en de belangrijkste hotelgroepen.
De student identificeert functies binnen de kamerafdeling en het hotel.
Procesmatig/wetgeving
De student benoemt verschillende procedures m.b.t. front office en housekeeping.
De student verklaart de verschillende stappen die je doorloopt bij het omgaan met klachten aan de front desk.

Leerinhoud

De leerinhoud is als volgt samengevat:
- Management, organisaties verbonden aan de hotelsector.
- Personeel in een hotelbedrijf, taakomschrijvingen, organogram, structuur van de kamerafdeling, planning aantal medewerkers.
- Structuur van Hotelketens en reservatiesystemen.
- Kerngetallen in de kamerafdeling en in een hotel bv.Verlies- en winstrekening van een kamerafdeling.
- Planning kamerafdeling,  opstellen van uurroosters.
- Quality Assurance Programme and guest satisfaction.
- Professioneel taalgebruik, omgaan met klachtenbehandeling aan de Front Office.
- Aanbod van de kamerafdeling. 
- Afspraken en dienstverlening bij reservering, bij aankomst, tijdens het verblijf en bij vertrek van de gast.

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
Hotel Front Office ManagementVerplicht
  • Auteur: James A Bardi

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks45,00Gesloten boek examen dat de kennis en inzicht toetst.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks55,00Gesloten boek examen dat het toepassingsvermogen toetst.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks45,00Gesloten boek examen dat de kennis en inzicht toetst.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks55,00Gesloten boek examen dat het toepassingsvermogen toetst.

Toetsing (tekst)

Zie studiewijzer op Digitap voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.