Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Sales/435398/3377/2425/1/83
Studiegids

Sales/4

35398/3377/2425/1/83
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Jansen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.05.2025 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De cursus dompelt je onder in sales in hospitality. Je leert welke vaardigheden essentieel zijn voor een goede verkoper en hoe je een verkoopgesprek succesvol kan afronden. Verkopen gebeurt ook in hospitality voor een deel online. We bestuderen daarom hoe je ook online kan netwerken en verkopen. We verdiepen ons in de grootste verkoopsegmenten en gaan zelf aan de slag met een salesplan voor een hotel.

Begincompetenties (tekst)

Voor de cursus sales zijn geen begincompetenties vereist. Een gezonde interesse in de hospitality sector heb je wel nodig.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student past de verkoopsegmentering van het hotellandschap toe binnen een casus.
De student werkt de sales gerelateerde onderdelen van een commercieel business plan uit.
De student onderscheidt de verschillende saleskanalen voor MICE en Corporate Sales.
Managementrol / kwaliteitszorg
De student past salestheorieën toe op een praktijkvoorbeeld.
Netwerk / internationaal
De student maakt een professioneel LinkedIn profiel met de focus op het uitbouwen van een netwerk.
Gastvrije attitude
De student past zijn/haar communicatiestijl aan aan die van de gesprekspartner en houdt rekening met de richtlijnen van professioneel communiceren in een commerciële context.
De student past de verschillende stappen van het commercieel proces toe binnen een casus.
Communicatie / taalvaardigheid
De student communiceert op een grafisch aantrekkelijke manier de onderdelen en aandachtspunten van een verkoopsproces aan derden.
Levenslang leren/reflectie
De student reflecteert kritisch over zijn/haar soft skills in een commerciële context.

Leerinhoud

Sales – de basis
Communicatie in sales
Sales in hotels
Verkooptechnieken & gesprekken

Studiematerialen (lijst)

Cursus, presentaties en oefeningen op digitapVerplicht
  • Auteur: Ria Smet

Studiematerialen (tekst): Verplicht



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Beperkt
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00schriftelijke toetsing (kennis) tijdens laatste lesweek
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Groepsopdracht salesplan
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00individuele papers om de inhoud van dit opleidingsonderdeel zelfstandig te verwerken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00schriftelijke toetsing (kennis)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Toepassingen (bestaande uit verschillende individuele opdrachten)

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor meer info.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.