Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Skills Lab I/3-435399/3377/2425/1/20
Studiegids

Skills Lab I/3-4

35399/3377/2425/1/20
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Nijlen Bart
Andere co-titularis(sen): Desmet Philippe, Storme Caroline, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel ga je projectmatig aan de slag met de kennis uit module 1 en 2. Je start vanuit een reële case die wordt toegelicht door het werkveld. Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er vier componenten:

  • In groep werk je een voorstel uit op papier van een F&B-evenement. Je houdt rekening met een aantal criteria en richtlijnen: onder meer wettelijke bepalingen betreffende F&B, rentabiliteit en duurzaamheid. Je maakt gebruik van horecaspecifieke software.
  • Daarnaast voer je een minionderzoek uit dat verband houdt met je F&B-case. Je leert de basis van een onderzoeksopzet: het formuleren van een onderzoeksvraag, het verzamelen en analyseren van informatie en het formuleren van een conclusie. Ook leer je bronnen te raadplegen en hier correct naar te verwijzen.
  • Ook leer je zakelijk en professioneel rapporteren en presenteren. Het eindproduct is immers een rapport dat je voor een jury van lectoren en experten gaat pitchen.
  • Ten slotte reiken wij jou de nodige tools aan om efficiënt te leren werken. Je wordt gedurende dit hele proces gecoacht door lectoren, maar zij verwachten ook van jou dat je zelf initiatief toont en verantwoordelijkheid opneemt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Procesmatig/wetgeving
De student werkt een voorstel uit voor een F&B-activiteit en houdt hierbij rekening met richtlijnen, wettelijke bepalingen en diverse randvoorwaarden omtrent F&B.
De student houdt bij de uitwerking van een F&B-activiteit rekening met de rentabiliteit.
Efficiëntie en stressbestendigheid
De student zet gekregen feedback om in actiepunten om het groepsproduct te verbeteren.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student past de principes van duurzaamheid toe binnen een reële F&B-case.
Communicatie / taalvaardigheid
De student schrijft een professioneel rapport in het Nederlands m.b.t de organisatie van een F&B-activiteit.
De student houdt een boeiende, wervende presentatie over het voorstel van een F&B-activiteit in correct Nederlands.
De student gebruikt de aangeleerde instrumenten om te communiceren met zijn/haar groepsgenoten en coaches.
Zelfsturend vermogen
De student voert taken uit met behulp van aangereikte tools en toont daarbij verantwoordelijkheidszin en zin voor initiatief.
De student houdt zich aan de deadlines die gesteld worden door de lectoren, en ook aan de deadlines die intern binnen de projectgroep vastgelegd worden.
Informatieverwerking / ICT
De student stelt een professionele en aanschouwelijke PowerPoint-presentatie op over de organisatie van een F&B-activiteit.
De student werkt een eenvoudig onderzoek uit m.b.t. voedings- en dieetleer.

Leerinhoud

  • toepassing en integratie van de F&B-leerinhouden uit module 1 en 2 (onder meer maatschappelijk verantwoord ondernemen, rendabiliteit, wettelijke bepalingen omtrent F&B,...), dieetleer
  • eenvoudig onderzoek omtrent voeding- en dieetleer
  • projectmanagement volgens de APACA-werkmethodiek
  • zakelijk rapporteren en presenteren

Zie studiewijzer voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.


Studiematerialen (lijst)

Powerpoints op digitapVerplicht
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
  • Opmerking: presentatie
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Vormen van groepsleren48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen93,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Groepsopdracht: 40% inhoud - 40% vorm - 20% projectaanpak
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Individueel: 70% eindrapport - 20% eindpresentatie - 10% projectaanpak

Toetsing (tekst)

zie Digitap en studiewijzer voor gedetailleerde informatie.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij het maken van de opdracht is NIET toegestaan. Echter bij hoofdstuk 7 en 8 en bij het verbeteren/opsmukken van een reeds geschreven content mag wel gebruikt gemaakt worden van artificiële intelligentie mits het respecteren van de afspraken die terug te vinden zijn in het Onderwijs- en examenreglement. Ook zijn de verdere voorwaarden bij het gebruik ervan terug te vinden in de studiewijzer.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.