Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Cateringmanagement & Events /135369/3377/2425/1/67
Studiegids

Cateringmanagement & Events /1

35369/3377/2425/1/67
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
  • International programmes Business and Law
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Nijlen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.09.2024 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor F&B Management/2.

Korte omschrijving

Deze cursus draagt bij tot de kennis en managementvaardigheden die van belang zijn bij de organisatie en het beheer van de facilitaire dienst (ondermeer de voedingsdienst) binnen de gemeenschapsrestauratie. In de eerste plaats wordt een globaal beeld geschetst van de totale markt van de gemeenschapsrestauratie gevolgd door een verdere uitdieping per segment. Verder wordt de organisatie van de voedingsdienst onder de loep genomen waarbij ondermeer de aandacht gaat naar de dagelijkse keukenadministratie, productieplanning en merchandising. Tot slot bekijken we diverse managementaspecten die onderdeel vormen van de organisatie en het beheer van de facilitaire dienst binnen de gemeenschapsrestauratie. Hierbij wordt aanvullend op een financieel economische benadering verder ingezoemd op budgetbeheersing en operationeel kostenbeheer. Verder wordt stilgestaan bij items zoals voedingsorganisatie & logistiek beheer, schoonmaak & onderhoud, automatisering van de voedingsdienst, veiligheid & ergonomie, catering bij events en duurzaam ondernemen. De studenten worden ook diverse praktijkgerichte opdrachten voorgelegd die ze vervolgens in groep dienen te analyseren, en via een probleemgestuurd klassikaal groepswerk trachten we een antwoord te vinden op de vraag: 'Eigen beheer of uitbesteden?'.

Begincompetenties (tekst)

Het wordt sterk aanbevolen om de specifieke leerdoelen/doelstellingen te beheersen uit het opleidingsonderdeel 'F&B Management'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student analyseert in teamverband, op basis van een bestaande praktijksituatie, het facilitair management van een instelling en de diverse onderdelen op een wetenschappelijke manier.
De student bespreekt het begrip "maatschappelijk verantwoord ondernemen" en vertaalt het praktisch naar duurzame catering.
De student schetst een duidelijk beeld van de gestructureerde restauratie in Belgiƫ.
De student bespreekt de automatisering van de voedingsdienst binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student bespreekt het operationeel kostenbeheer van de voedingsdienst rekening houdend met de beperkingen van het financieringsmechanisme binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student beschrijft de organisatie en het beheer van de verschillende segmenten van gemeenschapsrestauratie.
De student bespreekt het logistieke beheer van de voedingsdienst binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student formuleert adviezen m.b.t. merchandising en gastgerichtheid binnen de cateringsector.
De student bespreekt de mensgerichte aspecten binnen de facilitaire organisatie.
De student werkt een menucyclus uit binnen een segment van de gemeenschapsrestauratie.
Procesmatig/wetgeving
De student bespreekt de operationalisering van kwaliteitsaspecten binnen de facilitaire dienst.

Leerinhoud

Inhoud cursus :
•Hoofdstuk 1 : De gemeenschapsrestauratie : inleidend, de markt van de gemeenschapsrestauratie, de gestructureerde restauratie in België, bedrijfsrestauratie, schoolrestauratie, restauratie in hoger en universitair onderwijs, restauratie in ziekenhuizen en restauratie voor de derde leeftijd, productieplanning (receptontwikkeling en programmatie).

•Hoofdstuk 2 : Facilitaire organisatie van de voedingsdienst : profiel van het hoofd voedingsdienst, organisatie van het productieproces 

•Hoofdstuk 3 : Facilitair management : facilitair management, facilitair denken (duurzaam, kostengericht, mensgericht, kwaliteitsgericht, logistiek en geautomatiseerd denken).  

Studiematerialen (lijst)

SyllabusVerplicht
Digitale versie van de Autocontrolegids voor de sector van de grootkeukens en verzorgingsinstellingenVerplicht
Digitap: aanvullende informatie: ondermeer getoonde slides in de lesVerplicht
Digitap: Dossier menuplanning, Dossier distributietechnieken 2012Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Opmerking: Hoorcollege met interactie studenten op basis van praktische ervaringen.
    Gastcollege (gastspreker rond catering bij events).
Practicum en/of oefeningen7,00 uren
  • Opmerking: Praktische oefeningen, rollenspel, werkcollege rond voedingsadministratie en logistiek beheer.
Vormen van groepsleren10,00 uren
  • Opmerking: Probleemgestuurde opdracht (klassikaal) + groepsopdrachten (zie syllabus)
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek): Leerstofverdeling en prioriteiten: zie studiewijzer in de syllabus. (12 van de 20 punten)
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek ) waarbij de theorie wordt toegepast op praktijksituaties. Leerstofverdeling en prioriteiten: zie studiewijzer in de syllabus. (4 van de 20 punten)
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Opdracht 1 : Werkcollege (probleemgestuurd klassikaal groepswerk) (lesweek 2) (1 van de 20 punten)*
Opdracht 2 : Werkcollege (menuplanning) (1 van de 20 punten)
Opdracht 3 : Facilitaire studieopdracht (1 van de 20 punten)
Opdracht 4 : Modulaire studieopdracht (1 van de 20 punten)
* Opdracht 1 vindt plaats tijdens de les (lesweek 2). Bij afwezigheid van de student gelden de regels die voorzien zijn in het onderwijs- en examenreglement (artikel 15.6).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek). Leerstofverdeling en prioriteiten: zie studiewijzer in de syllabus.
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek) waarbij de theorie wordt toegepast op praktijksituaties. Leerstofverdeling en prioriteiten: zie studiewijzer in de syllabus.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Bij deelname aan de tweede zittijd worden de behaalde punten van opdrachten 1, 2, 3 en 4 (1ste zittijd) overgedragen naar de 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie !

Toetsing (tekst)

Een leerwijzer is terug te vinden in de syllabus. Zie ook Digitap voor eventuele verdere instructies.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij het maken van opdrachten binnen dit opleidingsonderdeel is toegestaan mits het respecteren van de afspraken die terug te vinden zijn in het Onderwijs- en examenreglement. Ook zijn de verdere voorwaarden bij het gebruik ervan terug te vinden in de studiewijzer.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.