Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Managementvaardigheden /435381/3377/2425/1/87
Studiegids

Managementvaardigheden /4

35381/3377/2425/1/87
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Descheemaeker Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.09.2024 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De student wordt voorbereid om op de werkvloer als toekomstige manager of assistent manager de werking te herkennen en te ageren op allerlei veranderde omstandigheden. Hij dient in die omstandigheden zich aan te passen, rekening houdend met het type van bedrijf. Hij leert technieken voor het aansturen, motiveren en omgaan met werknemers. Omgaan met innovatie en verandering komt aan bod. Het controleren van werknemers - al dan niet van van teams - maakt deel uit van de uiteenzetting. Opzetten van een strategie en een structuur om de bedoelde resultaten in het bedrijf te doen bekomen worden aangeleerd. Dit zijn de vier pijlers die als als vaardigheden worden erkend en aangeleerd.

Begincompetenties (tekst)

Basis bedrijfseconomie. Algemeen inzicht verwerven in het functioneren van een organisatie en in de rol die een manager in een organisatie vervult.
De student kan zelsfandig informatie verwerven en verwerken om problemen op te lossen.
de student beschikt over de cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet samenhangende gegevens.
Communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Managementrol / kwaliteitszorg
De student concretiseert veranderingsprocessen op basis van het type onderneming.
De student stelt een actieplan op rekening houdend met vooropgestelde doelstellingen en de missie en visie van het bedrijf.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student formuleert aandachtspunten binnen de onderneming rekening houdend met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student omschrijft de verschillende rollen van een managersfunctie vanuit een theoretisch kader.

Leerinhoud

Het model van Quinn wordt als basis genomen om de studenten in te leiden in de verschillende dimensies van leiding geven.

Volgende onderwerpen worden uitgewerkt:

Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Flexibiliteit en verandering.

Strategisch management: organisatiestructuur en communicatie.

Groepen en teams: motivatie van werknemers.

Procesmanagement: beheersing van kwaliteit.



Studiematerialen (lijst)

ManagementVerplicht
  • Auteur: Stephen P. Robbins, Mary Coulter

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Toepassingen: Verschillende opdrachten gegeven gedurende de lessenreeks
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.