Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Managementstage/3-436893/3377/2425/1/85
Studiegids

Managementstage/3-4

36893/3377/2425/1/85
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Smet Wouter
Andere co-titularis(sen): Lippens An, Nicasi Filip, Storme Caroline, Van Nijlen Bart, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 of Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 720,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 51 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De student gaat 18 weken op stage bij een binnenlands of buitenlands hospitalitybedrijf. Er is een divers aanbod van stageplaatsen, afdelingen en functies waarbinnen studenten een keuze kunnen maken om hun competenties verder te ontwikkelen. De managementstage vormt samen met het opleidingsonderdeel Managementcase het sluitstuk van de opleiding.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student neemt met beroepstechnische bekwaamheid en op servicegerichte wijze de verantwoordelijkheid op voor de dagdagelijkse operaties van een afdeling of unit binnen de hospitalitysector.
Procesmatig/wetgeving
De student voert procedures uit en respecteert hierbij de wetgeving, kwaliteitsstandaarden, budgettaire beperkingen en houdt rekening met diverse randvoorwaarden.
De student optimaliseert bestaande procedures en respecteert hierbij de wetgeving, kwaliteitsstandaarden, budgettaire beperkingen en houdt rekening met diverse randvoorwaarden.
Efficiëntie en stressbestendigheid
De student handelt veilig, snel en effectief in situaties van tijdsdruk en/of werkdruk.
De student gaat met een professionele attitude om met tegenslag, teleurstelling, kritiek of stressvolle situaties.
Managementrol / kwaliteitszorg
De student formuleert na een kwaliteitsvolle analyse verbeterpunten en ontwerpt een stappenplan om zowel de efficiëntie als het bedrijfsresultaat te optimaliseren binnen één afdeling.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student is een teamplayer die streeft naar een positief, maar kritisch leef- en werkklimaat binnen het bedrijf.
Gastvrije attitude
De student is spontaan gastvrij en handelt proactief waarbij hij/zij respectvolle en gepaste omgangsvormen gebruikt om anderen zo goed mogelijk ten dienste te staan.
Communicatie / taalvaardigheid
De student beheerst het vakjargon van de sector en weet de talen als veelzijdig instrument te gebruiken in contact met anderen.
Zelfsturend vermogen
De student voert proactief taken uit met verantwoordelijkheiszin en plichtsbesef en met de nodige flexibiltiteit, vanuit verbondenheid met het bedrijf.
Levenslang leren/reflectie
De student stuurt het eigen leerproces binnen de organisatie en reflecteert kritisch.

Leerinhoud

Tijdens dit opleidingsonderdeel past de student al de verworven kennis, vaardigheden en attitudes toe binnen een reële werkervaring in de hospitalitysector. De student functioneert als lid van een team binnen een organisatie en ondersteunt daarbij zo goed mogelijk het middenkader binnen het bedrijf. Hierbij tracht hij/zij ook leerkansen aan te grijpen om zijn/haar managementvaardigheden verder te ontwikkelen.

Studiematerialen (lijst)

StageovereenkomstVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
StagereglementVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage714,00 uren
Werktijd buiten de contacturen6,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Zie meer info in de studiewijzer.

Toetsing (tekst)

De toetsing slaat volledig op het functioneren op de stageplaats:

  • Hierbij wordt een beoordelingsdocument gebruikt, dat zowel beschikbaar is voor de student als voor de stagementor, gedurende de stageperiode. Het biedt transparantie over de leerdoelen tijdens de stage.
  • Halverwege de stage wordt een tussentijds feedbackmoment voorzien, waarin de de student stil staat bij de te behalen leerdoelen. Hierbij wordt input van de stagementor gevraagd. De stand van zaken wordt aan de stagebegeleider gecommuniceerd. Dit biedt de mogelijkheid tot terugkoppeling en ondersteuning indien nodig.
  • Aan het einde van de stageperiode vindt de eindevaluatie plaats, waarbij zowel student, stagementor en stagebegeleider betrokken zijn.