Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Copywriting25653/3380/2425/1/84
Studiegids

Copywriting

25653/3380/2425/1/84
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3JOU
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Redactie 2: Tekst short form EN eerder ingeschreven voor Taaltraining Nederlands 2.

Korte omschrijving

De focus ligt op direct response copy. Je leert creatief omgaan met je teksten en je past ze aan in functie van doelgroep, boodschap en medium. Je schrijft wervende copy en content, online en print. Je start met een inleiding marketingcommunicatie en een zelfstudiepakket commerciële schrijfstijl.

Begincompetenties (tekst)

Op Digitap staat een zelfstudiepakket Marketingcommunicatie & Commerciële schrijfstijl ter beschikking. Als noodzakelijke introductie tot de verdere inhoud van het opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Zich mondeling op correcte wijze uitdrukken in het Nederlands, Frans en Engels en de gepaste houding aannemen bij het leggen en onderhouden van journalistieke contacten om professioneel te functioneren in diverse (complexe) journalistieke werksituaties en contexten.
Je schrijft correcte creatieve teksten die aansporen tot een beoogde actie binnen een bepaalde doelgroep.

Leerinhoud

Storyselling & een performante schrijfmethode, dat zijn de hoekstenen. Toegepast op microcopy: tagline, headline, baseline en lead. En op short en long copy: advertentie, landingspagina (SEO-proof), persbericht, verkoopbrief/prospectiebrief, Instagramposts (ondertitelde video/reel incluis) en boomerangkaart. 

Volgens de briefing waaraan je werkt,

- kies en omschrijf je de perfecte boodschap en de ideale klant/prospect
- geef je de teksten een juiste lay-out en geschikte visuals mee.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Individuele begeleiding2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Schriftelijk - Werkstuk. Er is wekelijks procesevaluatie bij de individuele begeleiding. De eindscore wordt verdeeld over product- en procesevaluatie. Beoordelingscategorieën, -niveaus, -criteria en andere details staan in de studiewijzer op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk - Werkstuk. Uitsluitend productevaluatie. De precieze opdracht wordt vastgelegd eind juni (zie Digitap). Beoordelingscategorieën, -niveaus, -criteria en andere details staan in de studiewijzer.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid noodzakelijk tijdens de lesactiviteit.

Mbt inhalen van permanente evaluatie tijdens de lessen geldt: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.