Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Internationale Erfahrungen /238251/3381/2425/1/57
Studiegids

Internationale Erfahrungen /2

38251/3381/2425/1/57
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Duits binnen Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Duits
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 02.12.2024 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Deutsch-Anfänger /3-4 OF eerder ingeschreven voor Deutsch I /1-2) EN eerder ingeschreven voor Deutsch II /3-4 EN eerder ingeschreven voor Praxis Deutsch/1-2-3 EN (eerder ingeschreven voor Profi-Deutsch /1 OF simultaan te volgen met Profi-Deutsch /1) .

Korte omschrijving

Je zet je Duitse taalvaardigheid in om te netwerken en om een reële of hypothetische internationale ervaring te presenteren. Bovendien word je wijzer in je opties om te studeren of te werken in een Duitstalige context, eventueel als vrijwilliger. Elke les ga je actief aan de slag met diverse opdrachten, ook rond duurzame internationale handel. ERK-niveau B1+.

Begincompetenties (tekst)

Duits B1

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student zoekt informatie op bij een studie-of werkervaring in een Duitstalige context.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student gebruikt geschikte ICT-tools om informatie in het Duits over te brengen.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student reflecteert kritisch in het Duits over een gastspreker of bedrijfsbezoek.
2.4 Je hebt een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student stelt een studie-of werkervaring in een Duitstalige context voor.
9.1 Je beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S).
De student communiceert in het Duits mondeling en schriftelijk op B1-niveau.
11.1 Je bouwt een netwerk uit en onderhoudt je contacten op een professionele manier.
De student stelt zichzelf op een formele manier uitgebreid voor in het Duits aan een (hypothetische) werkgever of stageplaats.
11.2 Je hanteert de gepaste gespreks- en onderhandelingstechnieken in je professionele omgeving.
De student communiceert ontspannen en spontaan in het Duits tijdens contacten in een professionele setting.
12.4 Je hebt oog voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid.
De student interpreteert informatie over duurzame en internationale handel.

Leerinhoud

De leerstof behandelt inhouden en woordenschat over:

  • studie
  • het leven in D-A-CH
  • politiek en pers
  • stage en vrijwilligerswerk
  • sollicitatie en werk

Deze topics worden allemaal benaderd vanuit het Duitse taalgebied. Daarnaast worden internationale organisaties met hun Duitse benamingen behandeld en wordt het thema internationale handel en in het bijzonder duurzaamheid vanuit een Duitstalig perspectief aangesneden. Een gastspreker behandelt onder meer de bedrijfsorganisatie, het profiel van de medewerkers en duurzaamheidsoplossingen vanuit een concrete organisatie.

De studenten maken hun curriculum in videoformaat. Ze houden een presentatie over een internationale ervaring. Ze doen aan netwerking tijdens een handelsbeurs en bereiden een gastlezing voor met gerichte vragen. Ze interageren tijdens die lezing en reflecteren er achteraf over.

Studiematerialen (lijst)

Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen
mentor.duden.beVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht





Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,75 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,25 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks35,00Schriftelijk examen. Meer details in de studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)65,00Mondelinge en schriftelijke opdrachten tijdens de module. Meer details in de studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks35,00Schriftelijk examen: idem eerste zittijd.
Tweede examenperiodePortfolio30,00Video-cv en lezing (Digitap). Meer details over inhoud, evaluatiecategorieën, -niveaus, -criteria en scoring in de studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks35,00Mondeling examen: netwerkactiviteit en presentatie. Meer details in de studiewijzer.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.