Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming IV/325738/3381/2425/1/57
Studiegids

Medische vorming IV/3

25738/3381/2425/1/57
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Dom Sandra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 17.02.2025 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Medische vorming /1-2-3-4 OF eerder ingeschreven voor Medische vorming /1-2-3-4.

Korte omschrijving

Inleiding tot het chemische organisatieniveau

Gastro-enterologie: anatomie + fysiologie + pathologie + aanverwante onderzoeken en operaties, medicatie en labo

Stofwisseling en energetica

Begincompetenties (tekst)

De student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, de student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof.
• De student schrijft en spreekt in correct Nederlands.
• De medische terminologie van de vorige modules moet gekend zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student begrijpt de termen die gebruikt worden in de labo-onderzoeken.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
4.3 Je denkt innovatief en creatief en doet suggesties om problemen aan te pakken.
De student maakt analyses op basis van medische gegevens en medische verslagen.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student interpreteert en schrijft medische gegevens correct.
8.2 Je beseft de noodzaak tot een leven lang leren en bent bereid om bij te scholen.
De student zoekt spontaan ongekende medische termen op.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student geeft een korte beschrijving voor de belangrijkste ziekten van het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeksmethoden en maakt gebruik van de medische termen die bij die ziekte horen.

Leerinhoud

Inleiding tot het chemische organisatieniveau:
• chemische bindingen
• chemische reacties
• enzymen
• anorganische verbindingen
• homeostase
• koolhydraten
• lipiden
• eiwitten

Gastro-enterologie:
• Spijsverteringskanaal, functies van de verschillende spijsverteringsorganen en de spijsvertering (anatomie en fysiologie)
• Slokdarmziekten: hernia diaphragmatica, refluxoesofagitis, slokdarmkanker
• Maagziekten: ulcus pepticum, gastritis, maagcarcinoom
• Dunnedarmziekten: acute gastro-enteritis, malabsorptiesyndroom, darmobstructie
• Dikekdarmziekten: colonpoliepen en -carcinoom, prikkelbare darmsyndroom, diverticulitis
• Inflammatoire darmziekten: ziekte van Crohn, colitis ulcerosa
• Pathologie van rectum en anus: hemorroïden, anale fissur, perianale fistel
• Leverpathologie: virale hepatitis; infectieuze en niet-infectieuze leverziekten, levercirrose, levertumoren
• Pancreasziekten: pancreatitis, pancreascarcinoom, mucoviscidose
• Galsteenlijden

+ onderzoeken

Stofwisseling en energetica:
• koolhydraatstofwisseling
• vetstofwisseling
• eiwitstofwisseling
• gebalanceerde voeding
• energie
 

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Handboek medische ziekteleer voor niet-mediciVerplicht
  • Auteur: VAN STEENBERGEN WERNER
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.