Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Professionele communicatie II /3-435407/3381/2425/1/70
Studiegids

Professionele communicatie II /3-4

35407/3381/2425/1/70
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Smet Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Professionele communicatie I /1-2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Professionele communicatie I /1-2.

Korte omschrijving

Je leert hoe je als talige duizendpoot ontvangergericht en klantvriendelijk, schriftelijk en mondeling communiceert met stakeholders in een gepast en correct Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student geeft onderbouwde, kritische en constructieve feedback aan medestudenten.
3.2 Je werkt plan- en projectmatig.
De student legt uit hoe een complex werkstuk met een centrale vraag opgebouwd wordt (planning, uitvoering, afwerking).
3.4 Je neemt jouw verantwoordelijkheid op voor de goede gang van zaken binnen de organisatie.
De student zet communicatietechnieken en -middelen op een efficiënte manier in.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student beheerst de algemene spelling in het Nederlands en de spelling van werkwoorden in het Nederlands en ontleend aan het Engels.
De student voert opdrachten verzorgd uit en dient ze binnen de deadline en volgens de opgegeven richtlijnen in.
7.0 Je voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student verwerkt nieuwe informatie en zet die efficiënt en effectief in.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student ontwikkelt een authentieke professionele spreektaal.
8.4 Je gaat constructief om met feedback, je leert uit fouten en je pakt je werkpunten aan.
De student verwerkt feedback op een kritische manier en (her)formuleert eigen werkpunten, vaardigheden en talenten.
9.2 Je voert interne en externe communicatie zowel schriftelijk als mondeling met oog voor interculturele nuances.
De student legt de vergaderings- en notulentypes uit, de rollen in een vergadering, het verloop en de valkuilen.
De student ontwikkelt zijn/haar presentatietechnieken en spreek- en lichaamstaal.
12.2 Je stelt je dienstverlenend en klantgericht op.
De student voert klantvriendelijke heldere telefoongesprekken.

Leerinhoud

Dit vak bestaat uit module 3 en module 4 en kent drie verwervingsvormen: hoorcollege, practicum en zelfstudie.

Module 3 bestaat uit hoorcolleges en practica. Je krijgt inzicht in de theoretische basis van alle onderdelen en werkt die uit, in groep of zelfstandig. Zo zal je de nodige stappen zetten om tot een goed werkstuk te komen, leer je vergaderen en gepast notuleren.

Module 4 is vooral gericht op mondelinge communicatie. Je trekt met je medestudenten het taallabo in en ontdekt hoe je in een gepaste taal zakelijk telefoneert. Daarnaast zal je ondervinden dat presenteren méér vraagt dan een voordracht houden en tegelijk dat iedereen zijn kracht kan vinden om een boodschap over te brengen naar een publiek: iedereen heeft van nature al minstens één vaardigheid in zich die nodig is om te presenteren. Tijdens workshops focus je op een selectie van vaardigheden die voor jou uitdagend zijn. Je krijgt feedback van enkele medestudenten, zoekt naar een aanpak om aan je focusvaardigheden te werken en volgt je eigen vooruitgang op. Je zal zien dat je na enkele weken sterker in je schoenen staat. De nadruk van dit onderdeel ligt eerder op je leerproces en op een eindresultaat. Let op: in deze module is je aanwezigheid in de les doorgaans verplicht.

Tijdens de eerste les van deze module overlopen we hoe de onderdelen geëvalueerd zullen worden. Neem ook de Studiewijzer door.

De vakonderdelen opgesomd:

Vergaderen & Notuleren;
Presenteren;
Werkstukken & rapporten maken;
In duidelijk en correct Nederlands formuleren: mondeling en schriftelijk;
Professionele telefoongesprekken voorbereiden en houden.

Hoewel er vooral bij Professionele Communicatie I/1-2 focus ligt op taalbeheersing en woordenschat, wordt van jou verwacht dat je die kennis meeneemt. Dat geldt ook voor schrijfvaardigheid.

Studiematerialen (lijst)

Cursus: Vergaderen en NotulerenVerplicht
  • Auteur: Koen De Smet
Cursus: Werkstukken en RapportenVerplicht
  • Auteur: Koen De Smet
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Opdrachten en een test
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Opdrachten (uitvoering op één examenmoment, voorbereiding op voorhand; als je in de eerste zittijd slaagt voor het onderdeel Presenteren, wordt die score overgedragen naar de tweede zittijd)

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.