Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming /1-2-3-435423/3381/2425/1/32
Studiegids

Medische vorming /1-2-3-4

35423/3381/2425/1/32
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Dom Sandra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 155,50 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Medische terminologie: 
Op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven. De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen.

Algemene medische vorming:
Bij wijze van inleiding, wordt er kennis gemaakt met de verschillende domeinen van het menselijke lichaam en met de basisbegrippen i.v.m. anatomie, fysiologie en pathologie. Verschillende ziekteoorzaken, infectie en ontsteking, alsook immuniteit en hoe deze verworven wordt, komen aan bod. Verder wordt de cel bestudeerd en wordt er een beknopt overzicht gegeven van de soorten weefsels zodat er een stevige basis gelegd is voor de studie van de anatomie, fysiologie en pathologie van de verschillende orgaanstelsels.
Het bewegingsapparaat is het eerste stelsel dat uitgebreid bestudeerd wordt. Er wordt gestart met de anatomie en de functieleer van skelet, gewrichten en spieren, om vanuit deze kennis de pathologie te kunnen begrijpen. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt.

Belangrijke opmerking:
Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 6 lesweken. Elke module is er een korte evaluatie. In module 4 is er een eindevaluatie over de 4 modules (zie ook rubriek: evaluatie).

Begincompetenties (tekst)

De student schrijft correct Nederlands, kan woorddelen analyseren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student kan uitleg geven over medische onderwerpen uit de cursus.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student bezit de attitude om ongekende medische termen, die men in dossiers en verslagen aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen binnen de onderdelen van cytologie, osteologie, myologie en de pathologie van het bewegingsstelsel in hun context.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.

Leerinhoud

• Algemene begrippen i.v.m. anatomie, fysiologie en pathologie
• Algemene begrippen i.v.m. ontsteking, infectie en immunologische afweer
• Beknopte studie van de cel (cytologie) en de weefsels (histologie)
• Anatomie en functieleer van het locomotorisch stelsel: skelet, gewrichten en spieren
• Pathologie van het locomotorisch stelsel
• Medische terminologie

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht€ 94,99
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,50 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen104,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Schriftelijk examen in module 4.
Dictee met woordverklaring van de termen uit de geziene leerstof van het boek 'Medische Terminologie'.
Kennis- en inzichtvragen over de overige leerstof.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Regelmatig worden toetsen afgenomen van de leerstof uit het handboek 'Medische terminologie'. Zie Digitap voor meer informatie.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00In module 1, 2 en 3 wordt een toets afgenomen over de betreffende leerstof. Zie Digitap voor meer informatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen met dictee en woordverklaring van de termen uit de geziene leerstof van het boek 'Medische Terminologie'.
Kennis- en inzichtvragen over de overige leerstof.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.