Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming II/1-237121/3381/2425/1/49
Studiegids

Medische vorming II/1-2

37121/3381/2425/1/49
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Michels Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Cardiologie: anatomie + fysiologie + pathologie+ aanverwante onderzoeken en operaties, medicatie
Hematologie en lymfestelsel: bloedbeeld, hemostase, pathologie, laboratoriumonderzoeken
Nefrologie en urologie
Medische terminologie: algemeen

Begincompetenties (tekst)

•De student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, de student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof.
•De student schrijft en spreekt in correct Nederlands.
•De medische terminologie van de vorige modules moet gekend zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student begrijpt de termen die gebruikt worden in de labo-onderzoeken.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
4.3 Je denkt innovatief en creatief en doet suggesties om problemen aan te pakken.
De student maakt analyses op basis van medische gegevens en medische verslagen.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student interpreteert en schrijft medische gegevens correct.
8.2 Je beseft de noodzaak tot een leven lang leren en bent bereid om bij te scholen.
De student zoekt spontaan ongekende medische termen op.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student geeft een korte beschrijving voor de belangrijkste ziekten van het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeksmethoden en maakt gebruik van de medische termen die bij die ziekte horen.

Leerinhoud

Hart en bloedsomloop
Anatomie en fysiologie:
•bouw van het hart, geleidingsweefsel, coronaire circulatie
•grote en kleine bloedsomloop
•bouw, functie en topografie van de arteriën en venen
•regeling van de bloeddruk

Pathologie van het hart + diagnostische onderzoeken:
•verstoringen in pols en bloeddruk
•ziekten van de kransslagaders
•cardiovasculaire syndromen: shock, syncope, hartdecompensatie
•hartritmestoornissen
•aandoeningen van de hartkleppen
•ziekten van de hartspier
•ziekten van het pericard

Pathologie van de bloedvaten
•atherosclerose en risicofactoren
•pathologie van het arteriële systeem: arteriële insufficiëntie van de onderste ledematen, aneurysma van de aorta abdominalis, vernauwing van de viscerale slagaders, CVA
•Pathologie van het veneuze systeem: varices, oppervlakkige tromboflebitis, diep veneuze trombose;

Bloed en lymfeklieren
•samenstelling van het bloed
•ziekten van het bloed, bloedbereidende organen en lymfeklieren
•labo hematologie, hemostase
•anatomie en fysiologie van het lymfestelsel
•Lymfoedeem van de ledematen

Het urinaire stelsel
• Anatomie van het urinaire stelsel
• Functies van het nefron
• Hormonale regeling van de nierfunctie
• Homeostase
• Urineonderzoek en nierfunctiebepaling
• Renale syndromen
• Pathologie van de nieren en urinewegen

Medische terminologie: algemeen

Studiematerialen (lijst)

SyllabusVerplicht
Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht€ 94,99
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Handboek medische ziekteleer voor niet-mediciVerplicht
  • Auteur: VAN STEENBERGEN WERNER
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges48,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen92,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examen 60%: Een examen met open en/of gesloten vragen die kennis en inzicht toetst en toetsing medische terminologie
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Aanwezigheid in de lessen is vereist.
20 % van de punten staan op permanente evaluatie: toets(en) algemene medische terminologie, casus pathologie.
Indien een student niet deelneemt aan een onderdeel wordt een 0 toegekend voor dat onderdeel. Een onderdeel van de permanente evaluatie kan enkel ingehaald worden met een ziekte-attest.
Een flex-student krijgt een (digitale) vervangopdracht en is niet verplicht aanwezig te zijn tijdens de permanente evaluatiemomenten.
20% van de punten staan op een schriftelijke toets na module 1 over de geziene leerstof.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen: met kennis, -en inzichtvragen, bespreking protocol, testen medische terminologie

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.