Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Methodisch handelen35509/3384/2425/1/25
Studiegids

Methodisch handelen

35509/3384/2425/1/25
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Verheyen Tom
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Agogiek voor sociaal werk OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Agogiek voor sociaal werk.

Korte omschrijving

Als professionele sociaal werker werk je dagelijks in een erg complexe context. De samenleving is voortdurend in verandering, mensen verschillen, situaties en casussen zijn steeds anders. Om als professional binnen die omstandigheden het nodige houvast te vinden is het belangrijk om niet vanuit de buik of via een proces van trial and error te handelen maar juist te zoeken naar een methodische, of met andere woorden, doordachte, systematische en weloverwogen, manier van handelen.
In dit opleidingsonderdeel bieden we enerzijds een overzicht van enkele basismethodes die ingezet kunnen worden binnen de domeinen welzijn, gezondheid, samenleven, wonen, werk en leren en anderzijds een kader om die methodische keuzes doordacht te kunnen maken.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene begincompetenties AP Sociaal Werk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR2_De bachelor sociaal werk beheerst en evalueert basismethoden voor het sociaal-agogisch handelen in functie van het krachtgericht ontwerpen en begeleiden van duurzame veranderingsprocessen op verschillende levensdomeinen.
Je beschrijft het belang en de kenmerken van methodisch handelen.
Je verklaart de basisbegrippen m.b.t. methodisch handelen.
Je beschrijft het belang en de opbouw van de regulatieve cyclus.
Je past de geziene visies, methoden en technieken toe op een casus.
Je beargumenteert methodische keuzes aan de hand van een casus.
Je beschrijft je eigen mentaal model waarmee je kijkt naar veranderingsgericht werken als sociaal werker.

Leerinhoud

Onderstaande thema's komen aan bod in dit opleidingsonderdeel:

  • Basiskaders voor methodisch handelen
  • De regulatieve cyclus
  • Het ASPIRE model
  • Fasenmodel van Snellen
  • Concrete voorbeelden van sociaal werk methoden

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
ReaderVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)6,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.