Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Quality & Quantity W1-236412/3387/2425/1/54
Studiegids

Quality & Quantity W1-2

36412/3387/2425/1/54
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bauwens Meghan, Beuselinck Axelle, Lodewijks Jan, Vanmaele Lisa, Van Vlaslaer Veerle, Verbeke Myriam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen W1 EN simultaan te volgen met Chemie W1 EN simultaan te volgen met Gezondheidsvoorlichting W1 EN simultaan te volgen met Diƫtetiek W1 EN simultaan te volgen met Methoden en onderzoek W2 EN simultaan te volgen met Microbiologie van de voeding W1 EN simultaan te volgen met Food Sciences W2 EN simultaan te volgen met Taste & Food Skills W2.

Korte omschrijving

Met de uitdagingen Quality en Quantity zal je kennis uit de verschillende vakken worden toegepast, aan de hand van korte, heel concrete opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

methodologie
voert een onderzoek uit
nutritional assessment op individueel niveau
Vergelijkt de nutritionele analyse van een recept tussen verschillende bronnen.
Ontwikkelt een broodmaaltijd en tussendoortje binnen een opgegeven dagbehoefte
nutritioneel onderzoek op groepsniveau
voert een onderzoek uit
samenwerken
werkt met anderen samen
ziet in dat samenwerken leidt tot een beter resultaat
evidence-based handelen
evalueert of een meetmethode geschikt is voor de onderzoekscontext
Stelt zich kritisch op bij het bekijken van verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen

Leerinhoud

Uitdaging 1.1
Uitdaging 1.2
Uitdaging 1.3
Uitdaging 1.4

Elke uitdaging wordt omschreven in een afzonderlijk document dat via digitap ter beschikking wordt gesteld.

De puntenverdeling van de verschillende onderdelen staat op de digitap cursus.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus Quality & Quantity W1
  • Belgische voedingsmiddelentabel: Nubel editie 7
  • Nutridiëtist: nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist.
  • Laptop: Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).
  • Opleidingskaart VD 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Cursussen VD W1

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)16,00 uren
Vormen van groepsleren (afstandstraject)20,00 uren
Werkplekleren en/of stage (afstandstraject)68,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00overzicht zie digitapcursus

Toetsing (tekst)

Voor de puntenverdeling: zie digitap cursus voor inleiding, afspraken de tabel met het overzicht van de puntenverdeling over de verschillende onderdelen.

Het portfolio wordt opgevraagd voor evaluatie. Het niet ter beschikking stellen van het portfolio zal leiden tot een score 0/20 voor het volledige opleidingsonderdeel.

Afspraak over afwezigheid bij een ‘live’ uitdaging: de student kan deze niet inhalen en krijgt een afwezigheidscode indien er een deelcijfer aan de uitdaging gekoppeld is. Bij de berekening van het examenresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel wordt deze afwezigheidscode als een 0 beschouwd. De student vervangt de taak in het portfolio door een wettiging van de afwezigheid. De student contacteert de promotor van de uitdaging via mail om de afwezigheid te melden. De promotor geeft via mail antwoord over wat hij/zij als wettiging verwacht. De student voegt deze mail en de eventueel gevraagde extra wettiging in het portfolio toe in de plaats van de uitdaging. Alleen in het geval deze documenten ontbreken krijgt de student een minpunt van de portfolio-lezer.