• Voedingsepidemiologie: wat en doel, groep vs. individu
• Epidemiologische studies met voorbeelden. Observationeel (beschrijvend – analytisch) vs. interventie (RCT – community based) . Meta-analyse
• Opzetten van onderzoek (kwalitatief / kwantitatief ) . Formuleren van Onderzoeksvragen en hypothesen
• Vertalen van onderzoeksvragen: ontwikkelen/keuze van een vragenlijst als meetinstrument; steekproefgrootte en onderzoeksopzet.
• kansrekenen met gegevens gerangschikt in frequentietabellen (kans, risico, odds, prevalentie, incidentie)
• interpretatiefouten bij referentiewaarden. kansrekenen met gegevens gerangschikt in een (2×2)-frequentietabel: associatiematen : RR en OR.
• beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken; parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, normaalwaarden, groeikaarten). opstellen van ‘codeboek’ en ‘datamatrix’ voor een onderzoek
• parametrische kengetallen (gemiddelde, SD, SE en VC%); gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie (aantonen van een verandering en classificaties)
• normale verdeling; herhaalde metingen (juistheid en precisie); biologische variatie (aantonen van een verandering en classificaties)
• individu binnen een populatie (biologsiche variatie); normale verdeling; z-waarden en p-waarden (tabel standaardnormale verdeling); biologische parameters (classificaties)
• individu binnen een populatie; percentielen, aanbevolen hoeveelheden;
• normale verdeling en outliers
• verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde - gemiddelde dag
Methodevergelijking (regressie, Kappa en plots).
Validatie van een methode/vragenlijst
Spearman.
Chi kwadraat
Quality Control - Six Sigma .
Control Charts
Meten van smaak.
Sensorisch onderzoek:begrippen, onderzoeksomstandigheden, uitvoeren
Attributen en descriptoren. Methodologie.
Waarnemen als kansproces. Thrustonian model.
Testen: beschrijvende testen en verschiltesten
Tools voor consumentgerichte productontwikkeling
Consumentengedrag
Onderzoeken naar consumer behavour: voorbeelden, oa. uit gastrophysics
Consumentengedrag - conceptueel model van consumentengedrag (componenten: externe invloeden, interne invloeden, zelfbeeld en levensstijl, consumentenbeslissingsproces).
Specifieke aandacht voor bet beschrijven/meten van interne invloeden (perceptie, motivatie, persoonlijkheid en emotie, attitudes)
Marktonderzoek
De markt, marketing, marketingonderzoek en marktonderzoek. Marktgrootte, marktprognose, marktaandeel, marktpotentieel.
Concurrentiegedrag (Kotler)
Onderzoeksproces van markt- en consumentenonderzoek:
- onderzoeksprobleem
- onderzoeksopzet en informatiebronnen. Kwantitatief vs. kwalitatief. Primair vs. secundair. Socio-demografische data
- verzamelen gegevens: open en gesloten vragen. Schriftelijk vs. mondeling vs. digitaal. Respons en non-respons.
- analyse
- rapportering
- tijdsduur en begroting
Kwalitatieve technieken: Consumer research, consumer panels/focusgroups, Delphi methode, interview,...
Modellen en technieken:
Omgevingsanalyse: DESTEP, SDP, 6W's van Ferrell, Golden circle, SWOT-analyse, tijdreeksanalyse-forecasting en trendanalyse, koopintentie-onderzoek
Dagmar model of advertsing (Colley)
Innovatie model
Privacy wetgeving. Ethics. Informed consent.
Consumer satisfaction. Klantentevredenheidsonderzoek.
Customer journey: begrippen, episodes
Customer journey mapping - belevingsonderzoek
Customer journey making: service design, storyboarding, blueprint, prototype, pilot
Innoveren en modellen van innovatieproces
Voorbeelden van onderzoek naar consumer behaviour.
Product development
Design Thinking