Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Diëtetiek W332077/3387/2425/1/07
Studiegids

Diëtetiek W3

32077/3387/2425/1/07
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Aerts Ingrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Methoden en onderzoek W2.

Korte omschrijving

De behoefte aan voedsel en voedingsstoffen, de beleving van voedsel- en voedingsproblemen zijn onder andere afhankelijk van de leeftijd. Elke leeftijdscategorie kent haar eigen behoeftes en voedingsproblemen: zwangere en lacterende, zuigeling, peuter en kleuter, scholieren, adolescenten en ouderen. De volwassenen zijn in het eerste semester behandeld. We bouwen verder op de kennis van het eerste semester als basis om de andere leeftijdscategorieën te bestuderen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
hanteert vakterminologie omtrent de leefstijladviezen die gelden bij de verschillende levensfasen
motiveert evidence based de leefstijladviezen voor een bepaalde casus (leeftijdsfasen)
gezondheidsbevordering
hanteert de richtlijnen van het voorlichtingsmodel voor beweging en sedentair gedrag aangepast aan de verschillende leeftijdsfasen
nutritional assessment op individueel niveau
stelt een (voedings)behandelplan op aangepast aan verschillende levensfasen
stakeholdergerichtheid
implementeert in het leefstijladvies duurzame en innovatieve oplossingen

Leerinhoud

Per levensfase (zwangerschap, lactatieperiode, baby, peuter, kleuter, scholier, adolescent en gezonde oudere) worden de energiebehoefte, groeicurve, de macro- en micronutriënten, het analyseren van voedingsinname, het geven van voedingsadvies, beweging en sedentair gedrag uitvoerig besproken en toegepast. Studenten nemen de theorie van de les zelfstandig door. Tijdens de contactmomenten komen vragen, complexe en kernpunten van de theorie aan bod. De theorie wordt omgezet in praktische oefeningen waarbij per les een workshop per leeftijdsgroep aan bod komt.
Voor zuigelingenvoeding wordt een extra praktijkles georganiseerd.

Per levensfase is er een casus opgesteld, elke student kiest 1 casus waar hij zelfstandig gedurende het semester aan werkt. Deze casus wordt op het einde van het semester ingediend. Studenten geven elkaar op basis van een verbetersleutel feedback. Alle casussen dienen door alle studenten doorgenomen te worden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale Cursus via het leerplatform Digitap
Voedingsaanbevelingen voor België, HGR, nr. 9285, herziening 2016 (ingebonden versie van universitas, nodig voor het examen)
Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen - 2019, HGR nr. 9284 (ingebonden versie van universitas, nodig voor het examen)
Brochures 'Kind en Gezin', Hallepoortlaan, 27 te 1060 Brussel, www.kindengezin.be
NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel
AP richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van universitas nodig voor het examen)
AP kennislijn van het lopende academiejaar
Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)10,00 uren
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

De toetsing gebeurt aan de hand van een kennis- en inzichtstoets en telt mee voor 100%.

Indien hulpmiddelen gebruikt mogen worden bij het examen zal dit meegedeeld worden via de cursus op Digitap.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.