Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Toegepaste Psychologie W332079/3387/2425/1/75
Studiegids

Toegepaste Psychologie W3

32079/3387/2425/1/75
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Baete Eline, Van Engeland Hanne, Verbeke Myriam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Quality & Quantity W1-2.

Korte omschrijving

Binnen het vak toegepaste psychologie W3 komen er verschillende thema's aan bod binnen de psychologie waarbij het werkveld van de diëtist centraal staat. Deze thema's zijn de verschillende stromingen binnen de psychologie, de ontwikkelingspsychologie, conditionering en leren, sociale psychologie en de positieve psychologie worden behandeld waarbij er een blik wordt geworpen op het werkveld van de diëtist met focus op eetproblemen en eetstoornissen. Er wordt gewerkt met workshops waarbij verdiepende oefeningen en casussen in groep worden besproken. Tenslotte komt het onderdeel groepsdynamica aan bod met accenten op feedback, zelfkennis en persoonlijk leiderschap.


OLR-Leerdoelen (lijst)

diagnose
herkent op basis van een gegeven casus de vorm van een eetstoornis (AN, BN, BED) (gegeven een patiëntensituatie of er sprake is van AN, BN en BED)
interdisciplinair
past de ontwikkelingspsychologie toe aan leeftijdsgerelateerde eetproblemen
beschrijft conditionering en leren toegepast op het werkveld van diëtisten
legt uit hoe ons gedrag kan beinvloed worden door anderen en hoe we anderen kunnen beïnvloeden ( sociale psychologie)
past de positieve psychologie toe op casussen aan de hand van de ACT-systematiek
beschrijft de verschillende ontwikkelingsprocessen doorheen de levensloop
adviseert de PZON met een eetprobleem of -stoornis binnen de grenzen van het vakgebied
zet kernkwadrant in als persoonlijk en relationeel ontwikkelingsmodel en als feedbackinstrument
beschrijft de begeleiding van een PZON met een eetprobleem of eetstoornis (ARFID)

Leerinhoud

De inhoud van 'Toegepaste psychologie W3' behandelt verschillende onderwerpen. De onderwerpen die aan bod komen in de contactmomenten zijn ontwikkelingspsychologie, gedrag en conditionering, sociale psychologie, positieve psychologie, feedback, zelfkennis, persoonlijk leiderschap en de kernkwadranten.

In de cursus 'toegepaste psychologie S2' wordt er gestart met een inleiding in de psychologie. Wat is psychologie en wat is het niet? Hier komen ook de verschillende stromingen ( medisch- biologische school, psychoanalytische school, behavioristische school, humanistische school, cognitieve school en de systeemleer) van de psychologie aan bod. Met deze verschillende brillen kan de toekomstige diëtist op een holistische wijze kijken naar gedrag(sverandering). Vervolgens wordt er dieper ingegaan op de ontwikkelingspsychologie. Vanaf de prenatale periode volgen we zo de ontwikkeling doorheen de levensloop waarbij de baby's, kleuters en peuters, de schooltijd, de adolescentie en tenslotte de volwassenheid aan bod komen. Ook wordt er een inleiding gegeven in autisme spectrumstoornis (ASS) en eetproblemen en ARFID. Er wordt vervolgens gewerkt met e-learnings gebaseerd op de 'Groeiwijzer' ontwikkeld door Eetexpert. Hier wordt dieper ingegaan op de ontwikkeling van smaak- en eetgedrag doorheen de levensloop en mogelijke eetproblemen die aan bod kunnen komen in de verschillende leeftijdsgroepen. Om al deze informatie in te oefenen wordt er aan de hand van casussen gewerkt rond eetproblemen die kunnen voorkomen. Een eerste kennismaking met eetproblematieken en hoe dit te begeleiden als diëtist worden behandeld onder de vorm van workshops. Er wordt aandacht geschonken aan hoe en wanneer doorverwijzen naar andere (para)medici zoals een psycholoog.

Om als diëtist te werken in de preventieve, curatieve of bedrijfssector word je geconfronteerd met gedrag en gedragsbeïnvloeding. Binnen de cursus 'toegepaste psychologie S3' komen er verschillende theorieën uit de psychologie aan bod met als doel handvaten te bieden om als diëtist in de praktijk aan de slag te kunnen. De link naar het werkveld wordt gemaakt door o.a. te werken met oefeningen en casussen uit de praktijk. De thema's die aan bod komen zijn in het vak toegepaste psychologie S3 zijn:

  • Gedrag en psychologische wetenschap (preventief werkveld, gezondheidsbevordering, gedragsverandering)
  • Conditionering en leren (emotionele eters, aan- en afleren van gewoontes, nudges)
  • Sociale psychologie (vooroordelen, stereotypering, stigma, conformisme)
  • Positieve psychologie (welbevinden, veerkracht, emotieregulering)
  • Eetproblemen en eetstoornissen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus: 'Toegepaste psychologie S2' - lector: Eline Baete

E-learning: Groeiwijzer & Groeiwijzer: Smaakontwikkeling en eetgedrag - Eetexpert (Digitap)

Lesnota's, powerpoint presentaties en workshops

Vakliteratuur

Cursus: 'Toegepaste psychologie S3' - lector: Eline Baete

Werkbundel beschikbaar op digitap: - lector: Myriam Verbeke

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)142,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00

Toetsing (tekst)

De taak staat op 20% (deel groepsdynamica) en het examen staat op 80% (deel psychologie cursus Toegepaste Psychologie S2 + Toegepaste Psychologie S3).

Het examen kan digitaal (op eigen laptop van student) afgenomen worden.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

Het niet inleveren van de taak binnen de voorziene deadline resulteert, ongeacht gewettigd of ongewettigd afwezig, in een score 0 op het examen. Deze paper moet zelf geschreven worden in eigen woorden, ook indien ChatGPT of andere AI-tools gebruikt worden als hulpmiddel of ter inspiratie. Indien niet is dit fraude en wordt een 0 voor deze examenopdracht gegeven.