Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Methoden en onderzoek S132353/3387/2425/1/79
Studiegids

Methoden en onderzoek S1

32353/3387/2425/1/79
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanherle Koen, Van Himbeeck Bonnie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Een diëtist is een evidence based gezondheidswerker. Een actief onderzoekende houding en inzicht in epidemiologie, en meer specifiek in voedingsepidemiologie, is essentieel om onderzoeksresultaten te kunnen interpreteren en implementeren in gezondheidsadvies. Kansrekenen is de basis om risico's in te schatten en associaties tussen een bepaalde blootstelling en gezondheidseffect te kwantificeren.

Een diëtist verzamelt en klasseert gegevens. Beschrijvende statistiek is het instrument dat hierbij gebruikt wordt.
Er is een sterke verwevenheid met ‘praktijkonderzoek’: de verzamelde gegevens worden daar statistisch verwerkt, geanalyseerd en geïnterpreteerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

methodologie
berekent kengetallen bij gegroepeerde metingen
berekent statistische kengetallen van een steekproef
beschrijft de verschillende fasen in onderzoek
nutritioneel onderzoek op groepsniveau
berekent kengetallen bij gegroepeerde metingen
berekent statistische kengetallen van een steekproef
beschrijft de verschillende fasen in onderzoek
classificeert op basis van normale verdeling en standaardnormale verdeling
hanteert correcte epidemiologische terminologie
interpreteert associatiematen
interpreteert epidemiologische studies correct
interpreteert frequentietabellen en grafieken
interpreteert statistieken
karakteriseert voedingsepidemiologie
onderkent de statistische achtergrond van voedingsaanbevelingen
past de hiërarchie van evidence toe
vertaalt onderzoeksvragen naar een correcte meetmethode (incl. vragenlijst)
evidence-based handelen
hanteert correcte epidemiologische terminologie
interpreteert epidemiologische studies correct
past de hiërarchie van evidence toe
vertaalt onderzoeksvragen naar een correcte meetmethode (incl. vragenlijst)

Leerinhoud

• Voedingsepidemiologie: wat en doel, groep vs. individu
• Epidemiologische studies met voorbeelden. Observationeel (beschrijvend – analytisch) vs. interventie (RCT – community based) . Meta-analyse
• Opzetten van onderzoek (kwalitatief / kwantitatief ) . Formuleren van Onderzoeksvragen en hypothesen
• Vertalen van onderzoeksvragen: ontwikkelen/keuze van een vragenlijst als meetinstrument; steekproefgrootte en onderzoeksopzet.
• kansrekenen met gegevens gerangschikt in frequentietabellen (kans, risico, odds, prevalentie, incidentie)
• interpretatiefouten bij referentiewaarden. kansrekenen met gegevens gerangschikt in een (2×2)-frequentietabel: associatiematen : RR en OR.

• beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken; parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, normaalwaarden, groeikaarten). opstellen van ‘codeboek’ en ‘datamatrix’ voor een onderzoek
• parametrische kengetallen (gemiddelde, SD, SE en VC%); gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie (aantonen van een verandering en classificaties)
• normale verdeling; herhaalde metingen (juistheid en precisie); biologische variatie (aantonen van een verandering en classificaties)
• individu binnen een populatie (biologsiche variatie); normale verdeling; z-waarden en p-waarden (tabel standaardnormale verdeling); biologische parameters (classificaties)
• individu binnen een populatie; percentielen, aanbevolen hoeveelheden;
• normale verdeling en n een populatie  
• verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde - gemiddelde dag




Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus ‘methoden en onderzoek’- S1 – auteur: Koen Vanherle, Veerle Van Vlaslaer - AP Hogeschool.
Formuleboekje ‘methoden en onderzoek’ - auteur: Koen Vanherle, Veerle Van Vlaslaer - AP Hogeschool.
Een rekenmachine.
AP Kennislijn en AP Richtlijn
Materiaal en bronnen op Digitap

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Als naslagwerk in de bib: ‘Medical statistics at a glance’ van Petrie en Sabin (ISBN 0632050756) in de bib (hoofdstukken 1 tem 11) - 2000.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen86,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Gebruik van het formuleboekje is toegelaten. Schrijven in het formuleboekje is niet toegestaan.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Gebruik van het formuleboekje is toegelaten. Schrijven in het formuleboekje is niet toegestaan.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.