Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Praktijkonderzoek S132354/3387/2425/1/16
Studiegids

Praktijkonderzoek S1

32354/3387/2425/1/16
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Beuselinck Axelle, Lemmens Els, Lodewijks Jan, Vanherle Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Methoden en onderzoek S1.

Korte omschrijving

Tijdens de lessen praktijkonderzoek oefenen we verschillende basisvaardigheden in die voor een toekomstige diëtist van belang zijn. We hanteren de NUBEL tabel en de handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België. 
Je oefent manuele en digitale (met behulp van Excel) energieberekeningen en het opstellen van een voedingswaarde-etiket.

Je leert evidence based werken, doelmatig en doeltreffend, aan de hand van de best beschikbare informatie.

Je onderzoekt het gewicht van verschillende basismaten, vloeibare voedingsmiddelen en vaste voedingsmiddelen. Je onderzoekt het gewicht per verschijningsvorm, zoals aangeboden in de handel en gemakkelijk als maat te gebruiken. Je onderzoekt het gewicht per portie. Je zal al snel merken dat dit niet altijd overeen komt met de aanbevelingen. Je onderzoekt het verschil tussen een brutogewicht en een nettogewicht. Je onderzoekt het eetbaar deel, de slinkfactor en het gewichtsverlies bij bereiding.

Je oefent om statistische kengetallen manueel en digitaal (aan de hand van Excel) te berekenen. Je oefent statistische kengetallen grafisch weer te geven.

Je voert een eigen onderzoek uit binnen het vakgebied van de gastro-fysica.   

OLR-Leerdoelen (lijst)

nutritional assessment op individueel niveau
reproduceert een reeks van elementaire maten en gewichten
nutritioneel onderzoek op groepsniveau
analyseert een wetenschappelijk artikel
analyseert variatie van metingen en inschattingen
maakt calorimetrie berekeningen
stelt een voedingswaarde declaratie op (per 100g, per verschijningsvorm)
verifieert experimentele resultaten met standaardmaten
verwerkt meetresultaten
interpreteert en leest op een correcte manier een schuifpasser, maatcilinder en huidplooimeter af
leest een grafiek met een trendlijn af.
voert berekeningen uit aan de hand van een functievoorschrift.
berekent een gemiddeld eetbaar deel, een gemiddelde slinkfactor en een percentage verschil.
probleemanalyse
structureert een numeriek probleem en hanteert gepaste mathematische technieken om tot de oplossing te komen
hanteert relevante grootheden (waarde en eenheid) op gepaste wijze
evidence-based handelen
analyseert een wetenschappelijk artikel

Leerinhoud

Praktijkonderzoek:

Meet inter- en intra persoonsvariatie bij porties.
Verifieert experimentele resultaten met standaardmaten.
Maakt calorimetrie berekeningen.
Analyseert een wetenschappelijk artikel.
Analyseert variatie van metingen en inschattingen.
Verwerkt meetresultaten.
Stelt een voedingswaarde declaratie op.
Reproduceert een reeks van elementaire maten en gewichten.
Werkt een onderzoeksopzet uit voor een onderzoeksvraag.
Voert een onderzoeksopzet uit.
Rapporteert onderzoeksresultaten

 

Wiskunde: 

identificeren, herkennen en gebruiken van een lineaire relatie

in eigen woorden de betekenis van enkele wiskundige relaties geven

uit een omschrijving een wiskundige relatie herkennen en opstellen

uit numerieke data, een wiskundige relatie afleiden, interpreteren en gebruiken

structureren van een probleem en formuleren van een oplossing mits gebruik van de gepaste technieken

hanteert relevante grootheden (waarde en eenheid) op gepaste wijze

berekent formules op correcte manier

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus praktijkonderzoek S1
  • Elektronische weegschaal tot op 1g nauwkeurig
  • Belgische voedingsmiddelentabel: Nubel editie 7
  • Handleiding voor een gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen
  • Laptop: Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen26,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken60,0020% toets les 5
40% toets les 10
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken20,0020% wiskunde
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,0020% onderzoekspresentatie

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labs omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten. 

Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan per reeks maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

De student die omwille van medische redenen of overmacht één van de toetsmomenten mist, kan één moment inhalen onder de voorwaarden zoals beschreven in art. 15.6 zoals voor examens in de examenreeks. De student die voldoet aan de voorwaarden voor deelname aan een inhaalexamen en een inhaalexamen wenst aan te vragen volgt dezelfde procedure als voor een inhaalexamen in de examenreeks (zie OER art. 15.6). Het inhaalexamen wordt bij voorkeur georganiseerd op dezelfde dag als de inhaalexamens voor een examen in de examenreeks. 

Het niet opstarten of afsluiten van de monitorsoftware wordt aanzien als fraude.