Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Microbiologie van de voeding S232359/3387/2425/1/89
Studiegids

Microbiologie van de voeding S2

32359/3387/2425/1/89
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Maes Githa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Voeding en microbiologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alle micro-organismen zijn daarom direct schadelijk voor de gezondheid, sommige micro-organismen zijn zelfs noodzakelijk om tot een voedingsmiddel te komen.

Maar natuurlijk staan we ook stil bij de rol die de micro-organismen spelen bij bewaring van voedingsmiddelen, voedselbederf en bij voedselbesmettingen (voedselintoxicaties en voedselinfecties).

Om hiertoe te komen, moeten er natuurlijk eerst een aantal algemene begrippen van de microbiologie uitgelegd worden. We bekijken ook hoe micro-organismen zich vermeerderen en welke factoren hier bij van belang zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

kwaliteit en voedselveiligheid
beschrijft fermentatie van voedingswaren
beschrijft het belang van monstername gerelateerd tot voedselproductie/verwerking
beschrijft hoe de groei van micro-organismen onder controle kan gehouden worden
probleemanalyse
benoemt basisbegrippen van de microbiologie
benoemt voedseleigen micro-organismen en pathogene micro-organismen
beschrijft basisbegrippen en basishandelingen van de microbiologie
beschrijft de bouw en functie van microbiologische celcomponenten
beschrijft de morfologie, groei en levenswijze van bacteriën, virussen,
beschrijft de parameters voor de groei van micro-organismen
beschrijft het ziekteproces van de voedingsgerelateerde micro-organismen
analyseert een microbiële casus
herkent en hanteert de taxonomische indeling van micro-organismen
hanteert de medisch/wetenschappelijke termen eigen aan microbiologie
legt het belang van probiotica en prebiotica voor de mens uit
classificeert een gegeven product bij pro- en/of prebiotica of geeft een voorbeeld van pro- en/of prebiotica.

Leerinhoud

algemene inleiding tot de microbiologie waaronder de groei en factoren die de groei beïnvloeden
monstername en transport
microbiologie in het laboratorium en moderne microbiologische technieken
besmetting van voedingsmiddelen
voedselintoxicatie en voedselinfectie
belangrijke groepen van micro-organismen en hun belang voor de voedingsmiddelen
gefermenteerde producten
intrinsieke en extrinsieke parameters van voedsel die de groei van micro-organismen beïnvloeden
voedselbewaring, voedselbederf

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus: Microbiologie van de voeding S2, AP Hogeschool, auteurs: Els Van Eyken - Githa Maes

Digitale leeromgeving: info en oefeningen

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Levensmiddelenhygiëne - De microbiologische aspecten. Drs.G.J.A. Ridderbos, Elsevier gezondheidszorg (ISBN 978-90-352-2859-7).

Veilig voedsel. Dijk, R. Boom (ISBN978-90-2441-897-8).

Levensmiddelenmicrobiologie en -conservering. De Vlieghere, F; Debevere, J., Jacxsens, L.; Rajkovic, A.; Uyttendaele, M.; Vermeulen, A. die Keure (ISBN 978-90-4862-774-5).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks85,00Digitaal examen. Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00Beoordeling digitaal leerpad
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Microbiologie van de voeding S2 wordt ondersteund met een digitaal leerpad op de digitale leeromgeving. Het deel permanente evaluatie gaat over het digitale leerpad:

  • op het einde van lesweek 4: 5% indien leerpad afgewerkt tot en met lesinhoud lesweek 4
  • op het einde van lesweek 8: 5% indien leerpad afgewerkt tot en met lesinhoud lesweek 8
  • op het einde van lesweek 12: 5% indien leerpad afgewerkt tot en met lesinhoud lesweek 12

Het deel permanente evaluatie vervalt bij de 2de zittijd. 

Geen hulpmiddelen toegelaten op het examen (zowel eerste als tweede examenperiode).

Via mail worden er tijdens het academiejaar geen antwoorden geformuleerd over inhoudelijke vragen met betrekking tot de leerinhouden. Inhoudelijke vragen kunnen gesteld worden via het discussieforum op de digitale leeromgeving.

Digitale examens: Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.