Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Taste & Food skills S1-232363/3387/2425/1/31
Studiegids

Taste & Food skills S1-2

32363/3387/2425/1/31
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bauwens Meghan, Le Bruyn Bente, Lodewijks Jan, Vanherle Koen, Van Laer Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Food Sciences S2.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel 'Taste & Food skills S1-2' bestaat uit acht 'kooklessen' en twee lessen waarbij je onderzoek gaat verrichten. Tijdens de basiskooklessen leer je de basisprincipes van voedselbereiding kennen en toepassen. De theorie pas je zelf toe tijdens de les, je gaat dus aan de slag met een minimum aan theorie en een maximum aan praktijk. Als individuele opdracht vormt o.a. het opmaken van een organisatieplan van het menu dé voorbereiding van de kookles. Tijdens de laatste lessen die onderzoek gerelateerd zijn, staan zowel een sensoriele beoordeling van een bereiding centraal als het analyseren van objectieve parameters van textuur. 










OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
reflecteert over zijn eigen handelen.
grootkeuken en catering
kookt voor derden.
stelt een organisatieplan op.
voert de gepaste kookvaardigheden (principes en technieken) uit.
voert de taak als coach uit (geeft instructies aan de groep, respecteert timing).
kwaliteit en voedselveiligheid
werkt veilig (volgens HACCP en risico-analyse).
methodologie
stelt een organisatieplan op.
werkt veilig (volgens HACCP en risico-analyse).
probleemanalyse
handelt milieubewust.
samenwerken
voert de taak als coach uit (geeft instructies aan de groep, respecteert timing).

Leerinhoud

Kookgedeelte:  

  • Bereidingstechnieken en -principes: koken, stoven, blancheren, fruiten, paneren, stomen, deglaceren e.d.
  • Snijtechnieken: brunoise, julienne…
  • Basisbereidingen: soepen, koude en warme voorgerechten, hoofdgerechten met sauzen, nagerechten
  • Productkennis van algemene voedingsmiddelen
  • Bewaartechnieken
  • Materialen: koksmes, kookfornuizen, oven, microgolfoven, steamer, mixer, e.d.
  • Hygiënisch handelen in de keuken
  • Tempo naar voedingsbereiding en het uitvoeren van klassikale taken
  • Milieubewust handelen: sorteren in Antwerpen…
  • Veilig handelen: risicoanalyse bij het gebruik van een snelkookpan, snijden van groenten/fruit, gebruik van de microgolfoven, frituurketel, oven en flamberen
  • Temperatuurmetingen
  • Evalueren over samenwerking, werktempo, organoleptisch oordelen en handelen... 
  • Maten en gewichten: inschatten en nawegen van de meest courante maten, porties en gewichten

Onderzoekgedeelte: 

  • Textuurmetingen en textuuranalyse 
  • Sensorieel onderzoek en beïnvloedende factoren van organoleptiek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus: Bauwens, M., Le Bruyn, B., Lodewijks, J. (AP Hogeschool, 2024). Taste & Food skills S1-2
  • Digitap-cursus met presentaties
  • VD-AP Kennislijn van het lopende academiejaar
  • Elektronische keukenweegschaal: tot op 1 gram nauwkeurig
  • Het gebruik van een laptop is niet toegelaten tijdens de lessen, wel tijdens het examen. 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Belgische voedingsmiddelentabel: NUBEL. (2017). Belgische voedingsmiddelentabel. Brussel.
  • Boek: van Eden, J. (2013). Receptenleer. Intro. 
  • Kookboek: van Blommestein, I., van Eijndhoven, A. (2008). Kook ook. Inmerc.
  • Kookboek: McGee, H. (sd). (2013). Over eten en koken: wetenschap en cultuur in de keuken. Nieuw Amsterdam. 


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen47,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken70,00Het examen bestaat uit een (digitaal) kennis- en inzichtstoets (20%) en een praktische proef (50%).
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Permanente evaluatie (beoordeling vaardigheden): lesvoorbereiding en gedragsobservatie. Voor opleidingsonderdelen met permanente evaluatie is geen 2de examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van het opleidingsonderdeel 'Taste & Food skills S1-2'.
Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

De student kan tijdens de lessenreeks maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Individuele opdrachten
Studenten die de voorbereidende taken (waaronder het organisatieplan) onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Digitaal (definitief) theoretisch examen (buiten de examenreeks)
Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware bij een digitale toets wordt aanzien als fraude.
Bij gewettigde afwezigheid kan de student dit examen inhalen (organisatie van een extra toetsmoment).