Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Lifestyle & Health Promotion S332365/3387/2425/1/02
Studiegids

Lifestyle & Health Promotion S3

32365/3387/2425/1/02
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Baete Eline, Bauwens Meghan, De Grim Joni, Van Engeland Hanne, Verbeke Myriam, Vinck Billie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met GezondheidsbevorderingS3 EN simultaan te volgen met Methoden en onderzoek S3 EN simultaan te volgen met Toegepaste psychologie S3).

Korte omschrijving

In dit semester worden er uitdagingen uitgewerkt met betrekking tot het thema 'Lifestyle & Health Promotion'. De theorie uit het OLOD 'Gezondheidsbevordering' wordt toegepast in de praktijk onder de vorm van uitdagingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
toont aan op basis van reflectie dat hij/zij groeit in een zelf gekozen soft skill
communicatie
verdedigt het onderbouwde interventievoorstel op een professionele manier tijdens een presentatiemoment
gezondheidsbevordering
ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde interventie op maat van een specifieke doelgroep
werkt planmatig volgens een aanpak geschikt binnen gezondheidsbevordering
samenwerken
Werkt als groepslid actief en professioneel mee aan de uitwerking van een groepsopdracht.
evidence-based handelen
Past evidence based handelen toe op de gegeven opdracht.

Leerinhoud

De theoretische inzichten die aangeleerd worden in dit semester worden 'just in time' omgezet in de praktijk. Dit gebeurt aan de hand van 4 uitdagingen die worden opgebouwd in moeilijkheidsgraad. De groepsgrootte kan variëren van 2 tot 8 personen. Dit zorgt voor een eerste kennismaking met gezondheidsbevordering in de praktijk.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De opdrachtfiche van elke uitdaging wordt gepubliceerd op het digitaal platform Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges23,00 uren
Vormen van groepsleren47,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00voor de puntenverdeling over de verschillende onderdelen van het portfolio: zie digitap cursus

Toetsing (tekst)

Het overzicht van de puntenverdeling voor de verschillende onderdelen: zie opleidingskaart van het lopende academiejaar.

 Het portfolio wordt opgevraagd voor evaluatie. Het niet ter beschikking stellen van het portfolio zal leiden tot een score 0/20 voor het volledige opleidingsonderdeel.

Afspraak over afwezigheid bij een ‘live’ uitdaging de student kan deze niet inhalen (en krijgt 0 indien er een deelpunt gekoppeld is aan deze uitdaging). De student vervangt de taak in het portfolio door een wettiging van de afwezigheid. De student contacteert de promotor van de uitdaging via mail om de afwezigheid te melden. De promotor geeft via mail antwoord over wat hij/zij als wettiging verwacht. De student voegt deze mail en de eventueel gevraagde extra wettiging in het portfolio toe in de plaats van de uitdaging. Alleen in het geval deze documenten ontbreken krijgt de student een minpunt van de portfolio-lezer.