Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Humane biochemie S332366/3387/2425/1/36
Studiegids

Humane biochemie S3

32366/3387/2425/1/36
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Maes Githa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Biochemie S1 EN eerder ingeschreven voor Biochemie S2).

Korte omschrijving

Biochemie bestudeert de biologisch belangrijke chemische moleculen.

De beschrijvende biochemie, of de bio-organische scheikunde, werd reeds behandeld in Biochemie S1 en ook deels in Biochemie S2. In dit laatste opleidingsonderdeel werd al geleidelijk overgegaan naar een toepassing van de biomoleculen in de fysiologie van de mens. Het opleidingsonderdeel "Humane Biochemie S3" gaat nog wat verder. We bekijken in detail de stofwisseling in het lichaam van de belangrijkste nutriënten (koolhydraten, lipiden, eiwitten, cholesterol en nog enkele andere). Het gaat dan over omzettingen in het menselijk lichaam van de nutriënten, zowel het anabolisme (opbouw) als het katabolisme (afbouw). Opbouw vraagt energie (ATP), terwijl de afbraak energie oplevert. Van elke route wordt de reeks enzymatische stappen die nodig zijn om een stof op te bouwen of af te breken bekeken.

Echter in het lichaam verlopen de stofwisselingswegen van de verschillende nutriënten niet apart en/of na elkaar. Dus we bekijken ook hoe dit geïntegreerd gebeurt (per voedingstoestand, per nutriënt en per orgaan).

Ook wordt ingegaan op de controle van de metabole flux tijdens deze routes. Want het wonderlijke is dat in een levende cel alle reacties op een geordende manier plaatsvinden en dat er geen nutteloze energie verspild wordt. Door de bespreking van deze routes wordt duidelijk dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden voor het uitwerken van een dieetadvies.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
beschrijft de etiologie, de pathogenese, de metabolische afwijkingen, behandelingsmogelijkheden en de gevolgen van atherosclerose, diabetes mellitus en obesitas
legt metabolisme van alcohol, fructose, cholesterol, galactose, sorbitol en hemoglobine uit
beschrijft de correcte plaats (orgaan en/of intracellulair compartiment) waar de metabole processen doorgaan
legt uit hoe de activiteit van sleutelenzymen in het metabolisme geregeld wordt.
verklaart de verstoring van de normale fysiologie veroorzaakt door metabole aandoeningen (vb. porfyrie) of overconsumptie (vb. alcohol, fructose)
becommentarieert een eigen overzicht van de verschillende metabole pathways en de verschillende energievoorzieningen per orgaan, per voedingstoestand en per nutriënt
interdisciplinair
hanteert de medisch/wetenschappelijke termen eigen aan metabolisme
probleemanalyse
beschrijft voor alle groepen biomoleculen (koolhydraten, vetten, eiwitten & nucleïnezuren) de absorptie, het transport doorheen het lichaam, de opname in weefselcellen, het katabolisme en anabolisme.
hanteert de medisch/wetenschappelijke termen eigen aan metabolisme

Leerinhoud

Metabolisme van de cel, basisprincipes van de bio-energetica, katabolisme en anabolisme, ribonucleotiden als metabole dragers, regeling van het metabolisme.
Mitochondriaal metabolisme: Krebs en ETK.
Stofwisseling van koolhydraten: absorptie, transport, anabolisme, katabolisme en regeling.
Pathologie van de koolhydraathuishouding: diabetes
Stofwisseling van vetten: absorptie, transport, anabolisme, katabolisme en regeling. 
Stofwisseling van cholesterol en het proces van atherosclerose.
Stofwisseling van eiwitten: absorptie, transport, katabolisme.
Integratie van metabole pathways per orgaan, nutriënt en voedingstoestand. 
Biochemisch ontstaan van obesitas. 


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Humane Biochemie S3/Biomedische wetenschappen W5, AP Hogeschool (auteur: Githa Maes)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

De hand-outs van de slides zijn te raadplegen via de digitale leeromgeving.

Indien je nog meer wil weten, zijn volgende werken een aanrader:

  • Metabolisme, F.C. Schuit (2015). 2de druk, Bohn Stafleu van Loghum, Houten, Nederland. ISBN 9789036806190.
  • Metabolisme en voeding, F.C. Schuit (2019). 3de druk, Bohn Stafleu van Loghum, Houten, Nederland. ISBN 9789036823579.
  • Medical Biochemistry at a Glance, J.G. Salway (2012). 3de editie, John Wiley & Sons, UK. ISBN 9780470654514.
  • Essentials of Medical Biochemistry, N.V. Bhagavan and Chung-Eun Ha (2011). 1ste druk, Academic Press, USA. ISBN 9780120954612.
  • Metabolic Regulation: a Human Perspective, Keith N. Frayn (2010). 3de editie, John Wiley & Sons, UK. ISBN 9781405183598.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Geen hulpmiddelen toegelaten op het examen (zowel eerste als tweede examenperiode).

Via mail worden er tijdens het academiejaar geen antwoorden geformuleerd over inhoudelijke vragen met betrekking tot de leerinhouden. Inhoudelijke vragen kunnen gesteld worden via het discussieforum op de digitale leeromgeving.

Digitale examens: Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.