Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
GezondheidsbevorderingS332369/3387/2425/1/41
Studiegids

GezondheidsbevorderingS3

32369/3387/2425/1/41
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Baete Eline, Van Engeland Hanne, Vinck Billie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Lifestyle & Health Promotion S3.

Korte omschrijving

Het vak ‘gezondheidsbevordering’ is opgesplitst in twee delen. Enerzijds worden theoretische inzichten met betrekking tot gezondheidsbevordering toegelicht. Het planmatige GB-plan wordt als leidraad gebruikt. In de eerste instantie wordt er stilgestaan bij gezondheidsproblemen (epidemiologie, interpreteren van grafieken en tabellen), vervolgens wordt er nagegaan welk gedrag (ongezonde voeding, weinig beweging, sedentair gedrag) hiervan aan de oorzaak ligt. Er wordt verder gewerkt op de determinanten of redenen van dit (ongezonde) gedrag zoals te weinig kennis, weinig tijd, weinig aanbod, sociale normen, slechte kwaliteit van fietspaden… Wanneer de determinanten in kaart worden gebracht, kan, aan de hand van methoden en technieken om gedragsverandering te bewerkstelligen, een interventie opgesteld worden. Nadat de interventie werd geïmplementeerd volgt er nog een proces- en effectevaluatie. Anderzijds wordt er dieper ingegaan op hoe de omgeving het gedrag beïnvloedt, alsook op consumentengedrag en sociale marketing en hoe deze concepten kunnen toegepast worden op gezondheidsbevordering. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

gezondheidsbevordering
Analyseert de determinanten (omgeving en persoonlijk) van gedrag
Identificeert de gezondheidsbevorderende concepten en begrippen van het beleid in Vlaanderen
Hanteert de fasen van gedragsverandering
Identificeert de verschillende vormen van evaluatie bij een gezondheidsbevorderend project
Legt uit hoe de omgeving het gedrag kan beïnvloeden
Past de methoden voor gedragsverandering toe
Past de technieken voor gedragsverandering toe
Vergelijkt de verschillen en gelijkenissen tussen consumentengedrag en gezondheidsbevordering
Identificeert welk type overtuigende communicatie wordt toegepast op een gezondheidsboodschap
Construeert een eigen evidence based interventievoorstel met gepaste methoden en technieken op basis van een opgegeven gedrag en doelgroep.
methodologie
Past de methoden voor gedragsverandering toe
Past de technieken voor gedragsverandering toe
probleemanalyse
Analyseert de determinanten (omgeving en persoonlijk) van gedrag
stakeholdergerichtheid
Legt uit hoe de omgeving het gedrag kan beïnvloeden

Leerinhoud

Bij de aanvang van de lessenreeks worden de begrippen en het beleid van gezondheidsbevordering aangehaald. Er wordt vervolgens dieper ingegaan op het proces van gedragsverandering waarbij zowel het persoonlijke gedrag als de invloed van de omgeving aan bod komen. Er worden methoden en technieken aangereikt om gedrag te gaan beïnvloeden. Er wordt geleerd hoe een campagne opgezet kan worden aan de hand van het GB-plan. Tenslotte worden de thema's consumentengedrag, sociale marketing en persuasieve communicatie behandeld.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus beschikbaar via Universitas

Lesnota's en powerpoint presentaties

Vakliteratuur

Lesmateriaal op Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.