Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Diëtetiek S432374/3387/2425/1/17
Studiegids

Diëtetiek S4

32374/3387/2425/1/17
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Aerts Ingrid, Baete Eline, Bauwens Meghan, Le Bruyn Bente
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Diëtetiek S2 EN eerder ingeschreven voor Biomedische wetenschappen S1) EN (simultaan te volgen met Diëtetiek S3 EN simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen S3 EN simultaan te volgen met Humane biochemie S3).

Korte omschrijving

Het OLOD Diëtetiek S4 bestudeert de mogelijke en/of aangewezen voedingsaanpassingen bij diverse aandoeningen of ziekte.
Binnen het vak diëtetiek S4 leert de student aan de hand van evidence-based richtlijnen adviezen te formuleren voor een cliënt.
Binnen dit OLOD ontwikkelt de toekomstige diëtist een theoretische en praktische basis om cliënten met hart- en vaatziekten, hypertensie en/of diabetes op te volgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
hanteert vakterminologie met betrekking tot hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
lost een patiëntendossier op volgens specifieke richtlijnen met betrekking tot hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
werkt concrete adviezen uit met betrekking tot hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden) zoals het opstellen van een algemeen dagschema, verboden/ toegelaten lijst, wisselijst, product- en merkenkennis
diagnose
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel 'diëtetiek S4' komen de volgende thema's aan bod:
voedingsadvies bij hart- en vaatziekten, hypertensie, metabool syndroom, leversteatose en diabetes mellitus.

Elk thema bevat een theoretische onderbouw en vervolgens wordt deze theorie meteen ingeoefend aan de hand van oefeningen en casussen.
Deze actieve workshops tracht in te spelen op praktijkvoorbeelden zodat de student inzicht krijgt in de taken van het beroep in het werkveld.
Er wordt gewerkt met casussen waarbij de student een patiëntendossier leert te interpreteren en analyseren.
Een aangepast en geïndividualiseerd advies wordt opgesteld op basis van specifieke richtlijnen.

Om geïndividualiseerd voedingsadvies te kunnen verlenen is er inzicht nodig in het voedingspatroon van de casus (voedingsanamese, nutrient & food based analyse).
Vervolgens dient er een afgestemd advies opgemaakt te worden, hierbij kunnen hulpmiddelen nodig zijn (dagschema, weekmenu, receptuur, toevoegen van een dieetproduct, opstellen van een dieetlijst).

De samenhang tussen het OLOD diëtetiek S4 en dietetic skills S3-4 valt niet weg te denken. De theoretische kennis en praktische inzichten zijn noodzakelijk om een correct advies te geven. Hoe dit concreet wordt overgebracht aan cliënten komt aan bod tijdens de lessen dietetic skills S3-4.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de leeromgeving Digitap.

Voedingsprotocol bij diabetes, 2021 (diabetesliga): Mogelijkheid tot aankopen tijdens de eerste les van het thema Diabetes of via de campuswinkel.
Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek, PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.

Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.
'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994-06-4, 2005

VD - AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)

VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Conform OER 23.4 §10 Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor
het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar
dus niet voor andere doeleinden). 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Digitaal examen

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

Indien er hulpmiddelen gebruikt mogen worden op het examen zal dit meegedeeld worden via de cursus op Digitap.