Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Facilitair management S432375/3387/2425/1/51
Studiegids

Facilitair management S4

32375/3387/2425/1/51
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Production & Facility S4.

Korte omschrijving

De klassieke grootkeuken evolueert stilaan naar een kwaliteitsvolle 'gasten'dienst binnen de hospitality industry. Deze evolutie heeft gevolgen voor de organisatie van de grootkeuken anno 2025. Tijdens de hoorcolleges zoeken we samen naar de kritische punten, oplossingen en uitdagingen voor de cateraar in deze sector.
De stageplaats uit semester 4 vormt het uitgangspunt en tevens rode draad voor de verdere uitdieping van dit opleidingsonderdeel. Tijdens deze stageperiode zal elke student d.m.v. opdrachten verschillende aspecten ter plaatse bestuderen en in groep verder uitwerken. (zie stage)

De student wordt in het eerste deel wegwijs gemaakt in het complexe kluwen van de facilitaire diensten van een organisatie. In de opeenvolgende hoofdstukken van deel 2 wordt de markt van de gemeenschapsrestauratie toegelicht en vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Binnen elk segment van deze sector (bedrijf, (HO)school, WZC of ziekenhuis) moet men vlot kunnen inspelen op de specifieke klantenverwachtingen van werknemers, leerlingen, studenten, patiënten of bewoners.

In deel 3 ligt de focus op de verschillende cateringmodellen en concepten die de huidige cateraar in staat stelt om klant- en gastgericht te werken. Er wordt in deel 4 ingezoomd op de inrichting van de grootkeuken. Het correct gebruik van groot en klein keukenmaterieel wordt tijdens de stageweken ingeoefend.

Aansluitend wordt in deel 5 en 6 enkele facilitaire basisinzichten en managementprincipes bekeken en uitgediept om een vlotte flow van de informatie en goederen te kunnen garanderen. Hier wordt de basis tot facilitair denken gelegd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

gezondheidsbevordering
handelt bij de organisatie van de voedingsdienst mensgericht, veilig en ergonomisch
grootkeuken en catering
schematiseert de operationele handelingen in de logistieke stappen van het voedselproductieproces
schetst een duidelijk beeld van de gestructureerde restauratie in België met o.a. de diverse vormen van uitbesteding, organisatie, contractmogelijkheden en markststructuur
stelt praktische acties voor na analyse van vooropgestelde operationele problemen op vlak van organisatie en beheer binnen de verschillende segmenten van de gemeenschapsrestauratie
verduidelijkt op basis van de typische kenmerken van de grootkeukensegmenten dat het voedingsaanbod wordt samengesteld vanuit een behoefte-analyse
kwaliteit en voedselveiligheid
formuleert op basis van de autocontrolegids potentiële aanpassingen voor kritische punten op vlak van voedselveiligheid, de organisatie en het beheer van de totale voedsellijn
methodologie
stelt verantwoordingsdocumenten op om aankopen, veranderingen, ... bij het management van een organisatie te introduceren
probleemanalyse
bedenkt verbeterprocessen voor gesignaleerde pijnpunten in de cirkel van de steeds repetitieve activiteiten van het productieproces
doet kostenbesparende, duurzame en kwaliteitsgerichte voorstellen om zorggerichte gastvrijheid te inplementeren in de voedingsdienst van een non-profitorganisatie
motiveert met behulp van praktische argumenten, de beslissing om binnen het cateringgebeuren te werken met gestandaardiseerde werkdocumenten
productbeoordeling
bepaalt aan de hand van een vooropgesteld menu de organisatie van de productie
heeft zicht op de financieringsmechanismen binnen de sociale sector
raadpleegt, selecteert, analyseert en beoordeelt kritische verschillende informatiebronnen m.b.t. diverse aspecten binnen facilitair beheer

Leerinhoud

De stageplaats uit semester 4 vormt het uitgangspunt en tevens de rode draad voor de verdere uitdieping van dit opleidingsonderdeel. Tijdens de stageperiode zal elke student d.m.v. opdrachten verschillende aspecten ter plaatse bestuderen en in individueel/groep verder uitwerken.

Deel 1 Wegwijs in Facilitair Management

Deel 2 Cateringsegmenten: o.a. bedrijfscatering, schoolcatering, zorgsector, ...

Deel 3 Cateringmodel: o.a. koude/warme lijn, portionering en distributietechnieken

Deel 4 Infrastructuur: inrichting en uitrusting van de grootkeuken

Deel 5 Governance: strategisch en operationeel bestuur

Deel 6 Facilitair denken: duurzaam denken, kostengericht denken, mensgericht denken, kwaliteitsgericht denken, olgistiek denken, geautomatiseerd denken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Handboek: Facility Management: Catering, ISBN 9782509040633, beschikbaar via Standaard boekhandel
  • Syllabus met bijlages, beschikbaar via Universitas, aangevuld met eigen nota's
  • Pp-presentaties met toelichting, voorbeelden en links
  • Autocontrolegids G-44 voor de sector van de grootkeukens en verzorgingsinstellingen (recentste versie)
  • Vakliteratuur (digitaal via horecamagazine, horecaplatform, ...)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Toetsvorm met open en gesloten boek.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeProjectopdracht25,00Facilitaire opdrachten uit te voeren op de stageplaats
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Toetsvorm met open en gesloten boek.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Het examen van de 1ste zittijd is deels open, deels gesloten boek.
Verder worden er individuele/groepsopdrachten uitgewerkt. Deze opdrachten worden gekoppeld aan de stageplaats. De opdrachten worden schriftelijk uitgewerkt en digitaal ingeleverd via digitap. Een gedetailleerde omschrijving/inhoud van de facilitaire opdrachten alsook de uiterste inleverdata wordt tijdens de hoorcolleges toegelicht en afgesproken. Laattijdig indienen van de opdracht resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

Het examen van de 2de zittijd is deels open, deels gesloten boek.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.