Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Taste & Food Skills S3-432377/3387/2425/1/22
Studiegids

Taste & Food Skills S3-4

32377/3387/2425/1/22
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Bauwens Meghan, Le Bruyn Bente, Lodewijks Jan, Vanherle Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Diëtetiek S3 EN simultaan te volgen met Diëtetiek S4 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taste & Food skills S1-2 EN binnen trajectschijf 1 al minstens 50 studiepunten afgewerkt hebben).

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel 'Taste & Food skills' bestaat uit 10 lessen.  

Het doel van 'Food skills' is om je kennis over de algemene en gezonde voeding uit te breiden naar dieetvoeding. Tevens kan je specifieke producten in het kader van verschillende diëten verwerken in een maaltijd. Hierbij leer je je referentiekader los te laten en voeding te bereiden voor specifieke doelgroepen. Je maakt hierbij gebruik van specifieke bereidingstechnieken die passen binnen de verschillende diëten/combinatiediëten en zorgt dat de voeding lekker is en smakelijk oogt.

Tijdens de lessen wordt er kennisgemaakt met verschillende dieetproducten die op de markt verkrijgbaar zijn. Er is eveneens aandacht in de lessen over alternatieve voedselbereidingswijzen zoals het veganisme en het vegetarisme. De kennis uit diëtetiek wordt in de keukenpraktijk toegepast.

Je gaat zelf op zoek naar bruikbare dieetproducten in de supermarkten en in gespecialiseerde winkels. Met deze informatie maak je (met maximaal 2 studenten) een voorbereidingstaak met als doel patiënten te informeren over producten die voor hem/haar belangrijk zijn in het kader van het te volgen dieet.

Tijdens de Taste skills leer je om op een professionele manier een receptuur sensorieel te beoordelen en objectieve parameters van textuur te analyseren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

grootkeuken en catering
stelt een maaltijd samen met specifieke dieetproducten op basis van een dieetvoorschrift.
voert de opdracht uit binnen de vooropgestelde tijd.
voert de taak als coach uit, m.a.w. stuurt een groep aan, volgens de opgestelde criteria.
kwaliteit en voedselveiligheid
werkt veilig (in specifieke omstandigheden zoals bij glutenvrije bereidingen).
methodologie
werkt veilig (in specifieke omstandigheden zoals bij glutenvrije bereidingen).
productbeoordeling
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij welvaartsaandoeningen, maag-darmproblematiek en alternatieve voeding.
beoordeelt (dieet)producten op hun toepasbaarheid binnen de diëten bij welvaartsaandoeningen, maag-darmproblematiek en alternatieve voeding.
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij hypertensie, diabetes en hart- en vaatziekten
beoordeelt (dieet)producten op hun toepasbaarheid binnen de diëten bij hypertensie, diabetes en hart- en vaatziekten.
samenwerken
voert de taak als coach uit, m.a.w. stuurt een groep aan, volgens de opgestelde criteria.

Leerinhoud

Tijdens de lessen food en taste ga je in deze 2 lesblokken aan de slag met de theoretische kennis die je hebt opgebouwd tijdens de lessen diëtetiek S3-4.
Je leert specifieke dieetproducten en voedingsmiddelen kennen zowel naar samenstelling als hoe je deze kan gebruiken in een maaltijd.
De producten die aan bod komen zijn onder andere: vezelpreparaten, natrium-arme-, light- en glutenvrije producten, vetstoffen met een betere vetzuursamenstelling en zoetstoffen.
Je schuift je in de schoenen van een cliënt met een aandoening zoals besproken in de lessen diëtetiek S3-4 en kiest de juiste bereidingstechnieken en ingrediënten voor een maaltijd.

Ook maak je kennis met en verwerk je vegetarische en veganistische producten in verschillende gerechten.

Het praktijkexamen focust zich op de technieken en de praktische productkennis die je tijdens de lessen hebt ontwikkeld. Het theoretisch examen focust zich op de kennis die je hebt ontwikkeld bij de voorbereidingstaken en tijdens de workshops.

Tevens ga je aan slag als onderzoeker en voor je textuurmetingen en textuuranalyse uit, samen met je klasgenoten. Hierbij voer je sensorieel onderzoek uit en bekijk je factoren die de organoleptiek beïnvloeden.

Een smakelijke mix van (product)onderzoek en koken!

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursustekst en ondersteunend lesmateriaal per les beschikbaar via de cursus op Digitap.  
  • Elektronische weegschaal: tot op 1 gram nauwkeurig.
  • Het gebruik van een laptop in de leskeuken is toegestaan tijdens de workshop, niet tijdens het praktijkdeel. 
  • Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL
  • Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016
  • Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.
  • 'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België
  • VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)
  • VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar
  • Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen51,00 uren
Werktijd buiten de contacturen79,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00Het praktijkexamen gaat door het laatste ingeroosterde lesmoment en omvat 30% van het totaalpunt.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Opleidingsonderdelen met permanente evaluatie (beoordeling vaardigheden en het uitvoeren van de opdracht als coach). Voor opleidingsonderdelen met permanente evaluatie is geen 2de examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van het opleidingsonderdeel 'Taste & Food skills S3-4'.
Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

De student kan tijdens de lessenreeks maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Individuele opdrachten
Studenten die de voorbereidende taken niet hebben ingediend voor lesaanvang op digitap (onder de desbetreffende les) worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Digitaal (definitief) theoretisch examen
Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

Voor opleidingsonderdelen met permanente evaluatie is geen 2de examenkans mogelijk.