Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills S3-432378/3387/2425/1/56
Studiegids

Dietetic skills S3-4

32378/3387/2425/1/56
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Bauwens Meghan, Beuselinck Axelle, Le Bruyn Bente, Snoeckx Lieve, Van Laer Sofie, Van Nunen Eef, Vinck Billie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Diëtetiek S3 EN simultaan te volgen met Diëtetiek S4 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetic skills S1-2).

Korte omschrijving

De methodologie van het diëtistisch handelen wordt aangeleerd aan de hand van workshops.

De lessen MGV stellen je in staat motiverende gesprekstools te leren kennen en toe te passen. De focus gaat uit naar individuele begeleiding en coaching waarbij de student leert via verschillende motiveringstechnieken een patiënt begeleiden en motiveren.

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

Ø zelfstudie (voorbereidende opdrachten en opvolgen van een eigen PZON)

Ø oefening begeleid door lectoren

Ø reflectie van studenten en lectoren

Ø opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

De casuïstiek spitst zich toe op personen met een voedings- of dieetprobleem (zwangere en lacterende vrouw, dieetadvies bij aandoeningen van het maag - darmstelsel, dieetadvies bij welvaartsziekten). Je leert uitleg geven over de verboden/toegelaten voedingsmiddelen, productinformatie (merken), bereidingswijze en dit aan de hand van hulpmiddelen (zelfgemaakte dieetlijsten, foto’s, didactische voedingsmiddelenmap, …)

Je volgt een eigen casus volgens de aangeleerde methodiek individueel op.

Als technische vaardigheid worden naast de basis antropometrische metingen het bepalen van de huidplooien en het meten van de lichaamssamenstelling met Bodpot en BIA toestel uitgevoerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
adviseert in overleg met PZON het eerste hulpaanbod
adviseert een PZON volgens de richtlijnen van het diëtistisch consult(nutritioneel onderzoek, volledige dieetbehandeling, hulpmiddelen, gesprekstechnieken)
voert het behandelplan in overleg met de PZON uit
diagnose
stelt een diëtistische diagnose op basis van de gegevens uit het diëtistisch onderzoek
motiveren
hanteert de MGV-tools met nadruk op de ORBS-technieken
werkt een gepersonaliseerd didactisch hulpmiddel uit relevant voor de PZON (bv. algemeen dagschema, wissellijst, verboden/ toegelaten lijst,...)
nutritional assessment op individueel niveau
voert antropometrische metingen uit met betrekking tot de lichaamssamenstelling (huidplooimeting, Bodpod, BIA meting)
voert een diëtistisch onderzoek (screening & diëtistische anamnese) uit

Leerinhoud

  • MGV:
    • De Zelfdeterminatie Theorie: wat is motivatie en de drie psychologische basisbehoeften
    • Fasen van gedragsverandering
    • MI/MGV: filosofie, communicatiestops, ORBS, de vier processen van MGV
    • Andere gespreksmodellen: GROW-model
  • Skillslab: Het inoefenen van communicatieve vaardigheden in een specifieke beroepssituatie, zowel tijdens als buiten contactmomenten (zelfstandig opvolgen van een PZON gedurende 2 semesters)
  • Een praktijksessie antropometrie. Als technische vaardigheid worden naast de basis antropometrische metingen het bepalen van de huidplooien en het meten van de lichaamssamenstelling met Bodpot en BIA toestel uitgevoerd.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale Cursus via het leerplatform Digitap (voor skills, antropometrie en MGV)

Voedingsaanbevelingen voor België, HGR, nr. 9285, herziening 2016
Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen - 2019, HGR nr. 9284
Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005
Handboek: Het diëtistisch consult (zesde druk), uitgeverij Boom-Lemma onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2016 | ISBN 9789024427895 online te bestellen via www.hetdiëtistischconsult.nl (95,5 euro voor 3 jaren) OFWEL een online Account met Paperback 2016 | ISBN 9789024427888 online te bestellen of via Standaard boekhandel

NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel 

AP richtlijn van het lopende academiejaar

AP kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie

Traintool - motiverende gespreksvoering: studenten dienen een licentie aan te kopen - 30€ voor twee jaar

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen39,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle of bepaalde (te specifiëren) activiteiten van dit opleidingsonderdeel. Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. De simulatie vaardigheidstoets zal via permanente evaluatie gebeuren tijdens de praktijksessies, zodat ook de evolutie van de student mee in kaart wordt gebracht. Studenten die de voorbereidende taak laattijdig of niet volgens de vooropgestelde afspraken en richtlijnen hebben uitgevoerd, worden niet toegelaten tot de praktijksessie. 

De opdrachten van MGV/antropometrie en het zelfstandig opvolgen van een PZON (S3 en S4) zijn een onderdeel van de permanente evaluatie. Evaluatiecriteria worden via digitap gepubliceerd. 

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.