Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetics W534060/3387/2425/1/14
Studiegids

Dietetics W5

34060/3387/2425/1/14
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 312,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taste & Food Skills W2 EN simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen W5).

Korte omschrijving

Dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en/of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven.

In dit opleidingsonderdeel wordt het voedingsadvies, zowel bij volwassenen als kinderen, besproken en ingeoefend bij vegetarisme/veganisme en bij diverse aandoeningen van het maag - darmstelstel. Er wordt in het bijzonder ingegaan op voeding bij slokdarmaandoeningen, voeding bij maagproblematiek, voeding bij glutenintolerantie, voeding en het prikkelbare darmsyndroom met het laag FODMAP dieet en we staan stil bij wat we verstaan onder 'gut health'.

Eveneens komt het voedingsadvies uitgebreid aan bod bij obesitas en komen we te weten of vervangmaaltijden of trends zoals intermitterend vasten de weg zijn tot een levenslang gezond gewicht. Ook leer je de basisprincipes van intuïtief eten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert vakterminologie met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas, intuïtief eten en populaire diëten
diëten
stelt een (voedings)behandelplan op voor een individu met specifieke behoeften
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas, intuïtief eten en populaire diëten
lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas
werkt concrete adviezen uit met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom zoals het opstellen van een algemeen dagschema, verboden/ toegelaten lijst, wisselijst, product- en merkenkennis
grootkeuken en catering
stelt een maaltijd samen met specifieke dieetproducten op basis van een dieetvoorschrift.
voert de taak als coach uit, m.a.w. stuurt een groep aan, volgens de opgestelde criteria.
kwaliteit en voedselveiligheid
werkt veilig (in specifieke omstandigheden zoals bij glutenvrije bereidingen).
methodologie
werkt veilig (in specifieke omstandigheden zoals bij glutenvrije bereidingen).
samenwerken
voert de taak als coach uit, m.a.w. stuurt een groep aan, volgens de opgestelde criteria.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel 'Dietetics W5' komen de volgende thema's, inclusief voedingsadvies, aan bod: vegetarisme/veganisme, slokdarm-, maag- en darmaandoeningen, coeliakie, overgewicht en obesitas, metabole chirurgie, proteïnedieet, trends zoals intermitterend vasten en intuïtief eten.

Elk thema bevat een theoretische onderbouwing en vervolgens wordt deze theorie meteen ingeoefend aan de hand van oefeningen en casussen.
Deze actieve workshops trachten in te spelen op praktijkvoorbeelden zodat de student inzicht krijgt in de taken van het beroep in het werkveld.


De voedingsadviezen en specifieke diëten worden ingeoefend door middel van :

  • interpretatie en analyse van patiëntdossiers volgens specifieke richtlijnen gevolgd door het uitschrijven van een persoonlijk deetadvies voor de desbetreffende casus.
  • kritisch bekijken van dagmenu's en / of voedingsanamneses waarbij dieetfouten worden onderschept en een verantwoord alternatief, welk past binnen het dieet wordt geadviseerd.
  • aanpassen van receptuur, menu- en weekschema's aan specifieke dieeteisen.
  • ontwikkelen van dieetlijsten.
  • kritisch beoordelen van dieetproducten en/ of voedingsbestanddelen.
  • het praktisch verwerken van dieetproducten, het bereiden van een recept op basis van de bestudeerde dieetproducten en de organoleptische beoordeling ervan.
  • onderzoek naar smaak, textuur en beïnvloedende factoren




 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving Digitap.

Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.

Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.

'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België,

VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)

VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).  


Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)21,00 uren
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)19,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)272,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks90,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Zie toetsing tekst
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)


De toetsing gebeurt aan de hand van permanente evaluatie voor 10% en aan de hand van een vaardigheidstoets, deze telt mee voor 90%.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labs omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan per reeks maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.