Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Bachelorproef W7-834071/3387/2425/1/00
Studiegids

Bachelorproef W7-8

34071/3387/2425/1/00
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 4
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde als Bachelorproef S5-6
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vanherle Koen, Van Laer Sofie, Van Vlaslaer Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar) of 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 208,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Dietitian W7 EN simultaan te volgen met Dietetic skills W7 EN simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen W7 EN simultaan te volgen met Stage W8-1 EN simultaan te volgen met Stage W8-2.

Korte omschrijving

De studenten tonen met de bachelorproef aan dat zij de competenties van een beginnend beroepsbeoefenaar bezitten, dat zij functioneren in het brede werkveld.
Studenten voldoen hiermee aan de voorwaarde 'Het maken van een werk dat in verband staat met de opleiding en waaruit blijkt dat de betrokkene in staat is tot een analytische en synthetische activiteit in het vakdomein en dat ze zelfstandig kunnen werken' uit het KB betreffende de erkende beroepstitel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
leert uit reflectie
communicatie
stelt het eindproduct voor aan een jury op een infomarkt
verdedigt het eindopdracht op een professionele manier
evidence-based handelen
neemt beslissingen volgens de componenten van evidence based practice (gebaseerd op onderzoeksgevens, context en eigen expertise)
hanteert gepaste zoekstrategieën om een onderzoeksvraag te beantwoorden
beoordeelt de kwaliteit en de actuele waarde van opzoekresultaten
vertaalt opzoekresultaten en wetenschappelijke literatuur naar een specifieke situatie/advies
evalueert de gerealiseerde output en outcomes (voor het werkveld) 
ontwikkelt een innovatief product

Leerinhoud

De bachelorproef is de ultieme en meest complexe uitdaging van het curriculum. De student beheert zelf de volledige invulling aan deze uitdaging.
Met deze laatste uitdaging voor afstuderen tonen de studenten aan hoe zij individueel een concrete, relevante opdracht gerelateerd aan de opleiding/werkveld zoeken (een eindopdracht), uitwerken volgens zelf geformuleerde kwaliteitscriteria, zichzelf leerdoelen stellen die verder gaan dan de OLR’s, documenteren hoe zij deze leerdoelen bereiken en hoe zij de opdracht wetenschappelijk onderbouwten Het resultaat bestaat uit een bundel met de procesbeschrijving en het eindproduct.
Wij leggen de klemtoon op een concreet eindproduct (eindresultaat). De student noteert de onderbouwing schematisch in een persoonlijk actieplan (PAP).

De student stelt de eindopdracht na de stage voor aan een jury (interne en externe leden) op een infomarkt.

De invulling van het eindopdracht wordt aangestuurd met opdrachten en invulformulieren. De studenten werken in een zelfsturend team. Elk team krijgt een begeleidende lector toegewezen.

De voorbereiding start in het academiejaar voorafgaand aan het jaar van afstuderen (stage) met het zoeken (in overleg met het werkveld) naar een relevante opdracht. De student kan pas inschrijven voor dit opleidingsonderdeel met een door de opleiding goedgekeurd protocol.

De opleiding begeleidt de student doorheen dit proces. De studenten zijn de enige eindverantwoordelijke van hun bachelorproef.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle documenten (handleiding bachelorproef, inspiratiegids zelfsturend teams, handleiding begeleider en handleiding lezer) en sjablonen zijn beschikbaar via de digitale leeromgeving.

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)5,00 uren
Vormen van groepsleren (afstandstraject)20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)183,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00Duiding zie toetsing (tekst)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00Duiding zie toetsing (tekst)

Toetsing (tekst)

De beoordeling van het opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen.

  • 50% van de punten op de beoordeling van de bundel eindproduct (resultaat + protocol + PAP): de lezers vullen elk een beoordelingsformulier in. Van deze scores wordt het rekenkundig gemiddelde gemaakt. Voor de evaluatievragen gebruiken we een Likertschaal met 4 niveaus (waarvan 2 niveaus een onvoldoende score opleveren).
  • 50% van de punten op de beoordeling door een jury van het product en de mondelinge toelichting en verdediging. De jury bestaat uit lectoren van de opleiding en vertegenwoordigers van het werkveld. De studenten overtuigen de jury van hun product, de juryleden kunnen vragen stellen. Lectoren en externe juryleden geven 2 scores (punt op 20, op basis van uitgewerkte indicatoren): een score op het voorgestelde product en een score op de mondelinge toelichting (pitchen van het eindproduct en beantwoorden van vragen). Van deze scores wordt het rekenkundig gemiddelde gemaakt.
  • Een student die niet geslaagd is (score < 10,0) voor de lezersbeoordeling, mag niet deelnemen aan de juryvoorstelling en haalt bijgevolg 0 op dit deel.

De eindopdracht wordt ingeleverd volgens de data opgenomen in de handleiding bachelorproef. Elke student heeft twee examenkansen binnen een academiejaar.
• 1ste examenperiode: indienen in januari (bij stage in semester 1 en de mogelijkheid om af te studeren in januari) of mei (stage in semester 2 en de mogelijkheid om af te studeren in juni).
• 2de examenperiode: indienen in augustus.

Het niet inleveren van de bachelorproef binnen de voorziene deadline resulteert, ongeacht gewettigd of ongewettigd afwezig, in een score 0 op het examen.

De student is verplicht aanwezig op alle omkaderende hoorcolleges en begeleidingsmomenten.