Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Stage W8-234073/3387/2425/1/68
Studiegids

Stage W8-2

34073/3387/2425/1/68
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Le Bruyn Bente
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 312,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetic skills W5 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetics W5 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetic skills W6 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetics W6 EN simultaan te volgen met Dietitian W7 EN simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen W7 EN simultaan te volgen met Dietetic skills W7.

Korte omschrijving

Tijdens dit op opleidingsonderdeel krijg je de kans om je opgedane kennis te toetsen aan de realiteit van het werkveld tijdens de stageperiode. Je zal stage lopen in de klinische sector (ziekenhuizen, woon - zorgcentra, revalidatiecentra, preventieve sector, zelfstandige diëtist) en in de collectiviteiten (grootkeuken, voedingsbedrijf). Tijdens de stageperiode schrijf je een stageverslag en hou je een dagrooster bij waarin je dagelijks reflecteert over al dan niet verworven competenties.

Er worden tijdens de stageperiode op regelmatige basis terugkomdagen georganiseerd op school om uitwisseling van stage ervaringen mogelijk te maken en om eventuele problemen op de stage of met het stageverslag te bespreken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
reflecteert over het eigen handelen binnen de werkomgeving in setting 2
diëten
geeft individueel voedingsadvies aangepast aan de noden van de patiënt in setting 2
diagnose
stelt een diëtistische diagnose op basis van het nutritional assesment in setting 2
gezondheidsbevordering
vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen in setting 2
grootkeuken en catering
treedt adviserend en coördinerend op met betrekking tot voedselbereiding en distributie in setting 2
interdisciplinair
overlegt in intra- en interdisciplinaire teams in setting 2
kwaliteit en voedselveiligheid
implementeert de regelgeving en afspraken omtrent voedselveiligheid (HACCP) en kwaliteit in setting 2
motiveren
motiveert de PZON tot gedragsverandering in het voedingspatroon in setting 2
nutritional assessment op individueel niveau
onderzoekt en analyseert het voedingspatroon- / gedrag van de PZON in setting 2
nutritioneel onderzoek op groepsniveau
onderzoekt en analyseert het voedingspatroon van een groep in setting 2
probleemanalyse
stelt een diëtistische diagnose op basis van het nutritional assesment in setting 2
productbeoordeling
beoordeelt producten op nutritioneel, organoleptisch en wetgevend vlak en adviseert in setting 2
samenwerken
overlegt in intra- en interdisciplinaire teams in setting 2
stakeholdergerichtheid
geeft individueel voedingsadvies aangepast aan de noden van de patiënt in setting 2
voedingsbeleid
stippelt een concreet en haalbaar voedingszorgplan uit in setting 2

Leerinhoud

Tijdens de stage doet de student praktijkervaring op in een reële arbeidssituatie. Dit gebeurt tijdens een collectiviteitenstage in een voedingsbedrijf en in een klinische stage.
Tijdens de stage verwerft de student inzicht in de taak van een voedings- en dieetkundige in het desbetreffende werkveld en verwerft hij inzicht in de organisatie van het werkveld met zijn verschillende facetten.

De student documenteert in het portfolio de stage-ervaring en de opbouw van de beroepscompetenties.
De specifieke portfolio-stageopdrachten maken deel uit van het stagedossier van de student.
De student bewijst in het portfolio minstens 600u stage waarvan de portfolio-taken deel uitmaken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Stagesyllabus Opleiding Voedings- en dieetkunde 2024 -2025 AP Hogeschool.

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving Digitap.

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).

De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd. 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Alle cursussen en handboeken vanuit de opleiding die nuttig kunnen zijn in het volbrengen van een succesvolle stage !

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)6,00 uren
Vormen van groepsleren (afstandstraject)10,00 uren
Werkplekleren en/of stage (afstandstraject)296,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00De beoordeling van de stage gebeurt op basis van gedragsobservatie en opdrachten binnen het specifieke stagedomein/ stagesetting. De eindverantwoordelijkheid in de toekenning van het stagepunt ligt bij de hogeschool.

Toetsing (tekst)

De beoordeling van de stage gebeurt op basis van gedragsobservatie en opdrachten binnen de specifieke stagesetting. De toekenning van het stagepunt is de verantwoordelijkheid van de hogeschool en wordt berekend op basis van de score van de stage instelling en de score op diverse stage opdrachten die afhankelijk zijn van de stagesetting. De weging die wordt toegekend aan enerzijds de gedragsobservatie en anderszijds de diverse stageopdrachten is afhankelijk van het stagedomein. De concrete toelichting en het exacte wegingspercentage wordt weergegeven in de cursus op Digitap.

Laattijdig indienen van de schriftelijke stageopdrachten resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

Wanneer de student een cijfer < 10/20 behaalt op de uitwerking van de klinische stage opdracht (deelexamen), kan hij/ zij slechts max. 12/20 behalen op het opleidingsonderdeel stage, ongeacht de score van de stage instelling (gedragsobservatie).

De stagesyllabus (bevat stagereglement) en de stageovereenkomst zijn de rechtsgeldige documenten voor alle praktische afspraken waaronder regelingen bij afwezigheid.

Indien overwogen wordt de stage vroegtijdig te beëindigen, volgt de student en/of de stagementor de procedure zoals opgenomen in de stageovereenkomst. Bij vroegtijdige beëindiging van de stage kan de student geen nieuwe stage aanvatten tijdens het lopende academiejaar. Het opleidingshoofd kan, als voorzitter van de examencommissie, van deze regeling afwijken in bijzondere omstandigheden en indien het inrichten van een nieuwe stage organisatorisch mogelijk is.

Het niet volledig presteren van de stage-uren kan leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel tenzij het opleidingshoofd hier vanwege uitzonderlijke omstandigheden van afwijkt.