Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Management (strategisch niveau) S534075/3387/2425/1/39
Studiegids

Management (strategisch niveau) S5

34075/3387/2425/1/39
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket professionalisering
    • Keuzepakket professionalisering S5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Dyck Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het vak Management (strategisch niveau) zal jullie achtergrond geven over hoe een bedrijf of organisatie een aantal activiteiten ontplooit om zich te organiseren, te functioneren en groeien. Kwaliteitsmanagement en duurzaamheidsbeleid vormen hiervan relevant onderdelen.

De cursus bestaat uit vier grote hoofdstukken :

H1. Ondernemingstrategie en marktpositionering : een bedrijf of organisatie heeft een missie en een visie. Van daaruit vertrekt het bedrijf om een strategische keuze te maken. Om dit goed te doen moeten een aantal analysestappen doorlopen worden en een strategie gekozen worden. ook het opvolgen van strategische resultaten en bijsturen behoort tot het beheer van een ondernemingsstrategie.

H2. Strategisch Kwaliteitsmanagement : het creëren van kwaliteitsvolle producten/diensten is de doelstelling van de bedrijven in de voedingssector en aanverwante sectoren zoals horeca en zorgsector. Kwaliteit is daarom een belangrijk begrip in bedrijfsmanagement. We bekijken in dit hoofdstuk hoe kwaliteit operationeel wordt gemaakt en hoe het kan opgevolgd worden.

H3. Duurzaam business management en circulaire economie : duurzaamheid in bedrijfsvoering is een steeds belangrijker worden topic. Bedrijven worden verplicht op strategisch niveau na te denken over een meer duurzame aanpak. Concreet is de circulaire economie ook een mogelijke oplossing voor de verduurzaming van de voedingsindustrie. We bekijken circulaire principes en de relevantie voor de voedingsindustrie.

H4. Management en organisatie : mensen werken nooit alleen in organisaties of bedrijven. Daarom is het noodzakelijk dat er zich een organisatiestructuur vormt om samenwerken en het bereiken van resultaten mogelijk te maken. In dit hoofdstuk gebruiken we de kapstok van de managementcyclus om te praten over plannen, organiseren, leiden en sturen en tenslotte opvolgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

kwaliteit en voedselveiligheid
relateert kwaliteitsmanagement, kwaliteitssystemen en (kwaliteits-) managementtechniekenaan algemeen management en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
ontwikkelt en plant een (kwaliteits-)project in een bedrijfscontext.
samenwerken
herkent leiderschapsstijlen en past deze toe
herkent fasen in groepsvorming en benut deze
stakeholdergerichtheid
bedenkt mogelijkheden om kwaliteit meetbaar te maken
handelt conform procesdenken
stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
formuleert voorstellen rond toepassing van systemen, modellen, methoden en technieken i.v.m. strategisch bedrijfsmanagement
analyseert de relevante bedrijfsprocessen en volgt ze op in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden.

Leerinhoud

1) Ondernemingstrategie en Strategische Marktpositionering

Kennis, algemeen begrip en toepassing van enkele fundamentele (marketing) strategiemodellen :
a) Abell’s model van business definitie
b) Benchmarking en vijfkrachtenmodel van Porter voor concurrentieanalyse
c) Waardeketen van Porter
d) SWOT-analyse en confrontatieSWOT als integrale analyse
e) bedrijfsstrategieën volgens Porter en Treacy and Wiersema
f) groeistrategieën model Ansoff

Kennis en toepassing van technieken van management en opvolging :
- Balanced Scorecard voor management en opvolging bedrijfsdoelen
- KSF : kritische succesfactoren

2) Strategisch Kwaliteitsbeleid

Kennis van Bedrijfsmanagement in relatie tot kwaliteitszorg :

  1. IKZ en SERVQUAL-model
  2. Kwaliteitsmanagement volgens EFQM en ISO
  3. Relatie EFQM en BRC
  4. Risicobeheer
  5. Kwaliteitscertificering en -auditering
  6. Praktische aanpak voor kwaliteitsmanagement (project management, Lean, Six Sigma, Kaizen, etc.)
  7. Toepassingsvoorbeeld in de sector van de voedingsproductie

3) Duurzaam business management en circulaire economie

  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als principe
  • Recente ontwikkelingen in duurzaamheidsbenadering in bedrijven - beheer van duurzaamheidsaspecten
  • Circulaire economie-principes
  • Circulariteit in de voedingsindustrie (vermijden voedselafval - circulaire innovaties in voedingsproductie)

4) Organisatie- en stakeholdergerichtheid

Kennis en praktische toepassingen van de managementcyclus (management en organisatie) :
1) Plannen : • Besluitvormingsprocessen, modellen en -regels • Praktische planningsystemen (o.a. PERT en enkele project management technieken - overzicht)

2) Organiseren : • Bedrijfsprocessen : management processen, ondersteunende processen en operationele processen (focus op productie en kwaliteit) • Organisatieconcepten (arbeidsverdeling, departementalisatie, lijn/staf, delegatie, decentralisatie, formalisatie, controlespan) • Organisatorische doeleinden en doeltreffendheid (effectiviteit versus efficiëntie) • Organisatiestructuur en –ontwerp (vormen van organisatie en typologie van Mintzberg) • De invloed van de technologie en digitalisering op de organisatie en processen

3) Leiden : • Leiderschapsstijlen • Gedrag in organisatie in relatie tot leiderschap • Groepen en teams

4) Controleren/beheersen : • Planning – en controlcyclus • Kenmerken en vormen van beheersen • Managementmethoden • Kwaliteitsbeheersing

5) Veranderingsmanagement in organisaties



De begrippen worden geïllustreerd met klasoefeningen en concrete uitgewerkte cases in de voedingssector.

Studenten worden gevraagd de contactmomenten voor te bereiden (cases inlezen, opdrachten/oefeningen voorbereiden). Praktische oefeningen worden in klasverband uitgevoerd.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- cursusslides + praktische caseteksten en oefeningen beschikbaar gesteld door de docent op het elektronisch platform

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Handboeken :

- Noel Houthoofd, Strategisch Management : strijd om voorsprong, Gent, Academia Press, editie 2011 of later.

- Peter Thuis, Introductie in management, Groningen/Houten, Noordhoff Uitgevers, laatste druk.

- Dries Berings et al., Mens en organisatie, Antwerpen, De Boeck, vierde editie.

Websites :

- www.managementsite.nl

- www.123managementmodellen.nl

- www.twijnstraguddekennisbank.nl

- www.managementmodellensite.nl

- www.brc8.nl

- www.iso.org

- www.efqm.org

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Digitale toets met monitoringssoftware.

Het bij een digitale toets niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.